افزایش ورودی بازدید کننده از موتورهای جستجو

نقش موتورهای جستجو در ترافیک وب سایت

از اهمیت موتورهای جستجو و تاثیر آن بر ترافیک وب سایت ها به خوبی آگاهیم، چنانکه گفته می شود حدود ۹۰ درصد از کاربران اینترنتی برای دستیابی به مطالب و سایت های مورد نظر خود از موتورهای جستجو بهره می برند. پس با این حساب باید گفت بالاترین سهم از ورودی بازدیدکنندگان هر وب سایتی از سوی موتورهای جستجو می باشد، نکته اینجاست که موتورهای جستجو بمنظور ارائه نزدیکترین نتیجه مرتبط با جستجو به کاربران خود، وب سایت ها را طبق الگوریتم های خاصی رتبه بندی نموده و جایگاه وب سایت در نتایج جستجو بر حسب این رتبه بندی می باشد. طبق آخرین بررسی های صورت گرفته و آمار های ارائه شده ۷۰ درصد کاربران هنگام جستجو روی نتایج اول تا سوم نتایج جستجو کلیک نموده و وارد آن وب سایت ها می شوند. پس بنابراین وب سایت هایی که در یکی از سه نتیجه نخست ظاهر شوند بیشترین سهم ورودی بازدید کنندگان را از آن خود خواهند نمود و با توجه به میزان رقابت وب سایت ها برای کسب این سه جایگاه با یکدیگر، دسیابی به آن کار آسانی نخواهد بود و مانند هر کاری زحمات  و مشکلات خود را دارد.

 

موتورهای جستجو

 

بطور کلی برای رسیدن به جایگاه نخست نتایج جستجو دو راه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود:

 

۱- تبلیغ در موتورهای جستجو

در این روش با پرداخت هزینه به موتور جستجوی مورد نظر لینک سایت شما برای کلمات و کلید واژه های خاص که مورد جستجو قرار گیرند در صدر نتایج نمایش داده خواهد شد، شایان ذکر است که برای این کار مبلغ قابل توجهی باید بپردازید که با کلیک هر کاربر روی لینک وب سایت شما مبلغ مشخصی از حسابتان کسر خواهد شد.

۲- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان فرآیند سئو به منظور بالا بردن سطح و حجم کیفی وب سایت و برطرف نمودن باگ ها و مشکلات احتمالی که ممکن است بر روی عملکرد سایت هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ کارایی تاثیر منفی داشته باشند صورت می گیرد. در کل سئو یعنی رعایت اصول و قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو که بر اساس همان الگوریتم ها وب سایت ها رتبه بندی خواهند شد. آنچه مسلم است، وب سایت هایی که میزان سئوی بهتری داشته باشند در صدر نتایج جستجو قرار خواهند گرفت.

حال انتخاب با شماست که تصمیم بگیرید برای حضور در صفحه نخست گوگل کدام راه را پیش بگیرید! یا باید بعنوان سرمایه گذاری در تبلیغ و بازاریابی مبلغ هنگفتی به موتورهای جستجو بپردازید یا اینکه گام در راه صحیح و اصولی گذاشته و اقدام به سئو و بهینه سازی وب سایت نمایید. البته باید به این موضوع توجه داشت که سئو دامنه گسترده دارد و عوامل بسیاری در افزایش و بهبود آن سهیم اند.

ما در ادامه به مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سئو که از نظر موتورهای جستجو دارای اهمیت بیشتری می باشند اشاره خواهیم نمود و این اطمینان را به شما می دهیم که اگر بطور صحیح و اصولی انجام پذیرد قطعا شاهد افزایش چشم گیر ورودی و ترافیک وب سایت خود خواهید بود.

حتما بخوانید  مقایسه سبک‌های طراحی سایت فلت و متریال

 

موتورهای جستجو

عوامل افزایش ورودی بازدید کننده از موتورهای جستجو

۱- قبل از هر چیزی باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما دارای محتوای غنی، منحصر به فرد و مرتبط با زمینه فعالیت شما می باشد.

۲- بعد از اتمام طراحی سایت و انجام سئو ابتدا وب سایت خود را در موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوکل، بینگ، یاهو، Yandex, Ask و …ثبت نمایید و از طریق پنل وبمستر آنها سایت خود را مدیریت کنید.

۳- لینک وب سایت خود را در دایرکتوری های بزرگ و معروف وب که دارای پیج رنک بالایی بوده و از اعتبار خوبی برخودارند، ثبت کنید.

۴- SiteMap یا نقشه سایت خود را با فرمت XML  ایجاد کنید و آن را در پنل وبمستر سایت های گوگل، بینگ، یاهو، Yandex, Ask ثبت نمایید.

۵- در تولید محتوا دقت کرده و سعی نمایید محتوای غنی و منحصر به فرد منتشر کنید. در ضمن از تکرار مطالب خودداری کرده و صفحات تکراری و چندگانه را حذف نمایید.

۶- همواره کلمات کلیدی وب سایت را بررسی نمایید و مطمئن شوید مطالب و  محتوای منتشر شده در سایت کلمات کلیدی شما را پوشش داده و با هم مرتبط می باشند.

۷- در قسمت های مهم محتوا، لینک ها و موضوعاتی که از اهمیت بالایی برخودارند به جای تصویر از متن مرتبط با کلیدواژه اصلی استفاده کنید.

۸- به تمام تصاویر خاصیت alt (متن جایگزین) با متن متناسب و مرتبط  با تصویر و مطلب اضافه نمایید. عنوان و تگ های ALT را گویا ، ساده و غنی از کلیدواژه ها انتخاب کنید. از کلیدواژه های بی ربط و تکراری بپرهیزید.

۹- سعی کنید عنوان مطالب را گویا و در برگیرنده کلمات کلیدی انتخاب نمایید، ضمنا توجه داشته باشید حداکثر طول عنوان بین ۶۰ الی ۸۰ کاراکتر می باشد و نباید از این مقدار تجاوز کند.

۱۰- توضیحات مطلب را بصورت گویا و جذاب ایجاد کنید، زیرا موتورهای جستجو این توضیحات را بصورت پیش نمایش در نتایج جستجو به کاربران نمایش می دهند.طول مناسب تگ توضیحات بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر می باشد.

۱۱- حداکثر ۱۵ کلمه کلیدی یا کلیدواژه برای هر مطلب وارد کنید و از تکرار کلیدواژه ها پرهبز کنید، چون در غیر این صورت احتمال اسپم شناخته شدن برای موتورهای جستجو زیاد است.

۱۲- مطالب خود را با تگ های عنوان یا Heading مانند h2 h3 h4 عنوان بندی کنید بطوریکه حاوی کلمات کلیدی اصلی بوده و بیانگر موضوع محتوا باشند.

13- کدهای CSS و HTML خود را توسط W3C اعتبارسنجی کرده و در صورت وجود خطا نسبت به رفع آن اقدام نمایید..

14- اگر سایت شما شامل صفحات پویا یا دینامیک هست، (یعنی url شامل کاراکتر ? باشد) اطمینان حاصل کنید که از URL های مورد پسند موتورهای جستجو استفاده می کنید. عنکبوت های موتورهای جستجو مشکلاتی در فهرست کردن صفحات پویا دارند.

حتما بخوانید  بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم آنها بصورت آنلاین

15- حداکثر تعداد لینک در هر صفحه باید کمتر از 100 لینک باشد. از ریسک اینکه موتورهای جستجو سایت شما را به عنوان “لینکزار” علامت گذاری کنند، اجتناب کنید.

16- از سرویس آنلاین Lynx به عنوان مرورگر متن برای بررسی وب سایت خود استفاده کنید.

17- به روبوت های جستجو (موارد مفید) اجازه دهید سایت شما را بدون Session ID یا آرگومان هایی که مسیر آنها را در سایت می پایند، کرال کنند. استفاده از این تکنیک ها ممکن است منجر به فهرست کردن سایت شما به صورت ناقص شود.

18- از سرغت مناسب سرور و همچنین پشتیبانی آن از  If-Modified-Since HTTP header مطمئن شوید. قابلیت If-Modified-Since HTTP header تغییرات اعمال شده در سایت پس از آخرین خزش و ایندکس را به موتورهای جستجو اعلام می کند که این امر موجب صرفه جویی در پهنای باند و استفاده از منابع خواهد شد.

19- با ایجاد فایل robots.txt بخش هایی که موتورهای جستجو باید ایندکس کنند را مشخص کنید و دسترسی آن را به صفحاتی که مایل نیستید ایندکس شوند محدود نمایید. دقت داشته باشید که فایل robotstxt به درستی ایجاد شده باشد، بزای این کار می توانید از این صفحه استفاده نموده و فایل robotstxt خود را تست نمایید.

20- هرگز به فکر فریب موتورهای جستجو نباشید و از ایجاد لینک های مخفی دوری کنید، بلکه همان چیزی که کاربران می بینند را به موتورهای جستجو نیز نشان دهید.

21- از هرگونه اقدام منفی برای بهبود وضعیت سایت خود مانند خرید و فروش لینک، ایجاد محتوای تکراری، کپی مطالب از سایر سایت ها و مواردی از این دست خودداری کنید.

22- در بازه های زمانی مشخص لینک های صفحات داخلی سایت خود را بررسی نمایید و از سلامت آنها مطمئن شوید. همچنین اطمینان کسب کنید که تمامی صفحات سایت شما قابل دسترسی بوده و در میان آنها لینک شکسته وجود ندارد.

23- لینک ها نقش اساسی در رتبه و جایگاه شما ایفا می کنند و در نظر موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردارند. پس در دریافت بک لینک از سایر وب سایت ها دقت کنید و در نظر داشته باشید که کیفیت لینک ها و مرتبط بودن آنها با موضوع فعالیت شما مهم است. سعی کنید از وب سایت هایی که دارای Page Rank بالا هستند بک لینک دریافت کنید.

24- برای ثبت و معرفی سایت خود به موتورهای جستجوگر از وب سایت ها و نرم افزارهای غیر استاندارد استفاده نکنید، چون احتمال ثبت شدن سایت شما به عنوان اسپم وجود خواهد داشت.

25- به هیچ وجه در صفحات وب سایت از مواردی همچون backdoor – spyware- backdoor- adware – phishing – ویروس – تروجان و سایر نرم افزارهای مخرب استفاده نکنید.

26- محتوای غنی و مفید که ضمن جذابیت کاربر پسند هم باشد تو لید نموده و در وب سایت خود منتشر نمایید. همچنین سعی نمایید محتوا منحصر به فرد باشد و هیچ گاه اقدام به کپی مطالب از سایر سایت ها و منابع نکنید، چون در این صورت توسط موتورهای جستجو که گوگل در رأس آنها قرار دارد جریمه خواهید شد.