الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن بر رتبه بندی وب سایت

الگوریتم مرغ مگس خوار

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار

حتما شما هم تاکنون با الگوریتم های مختلف ارائه شده توسط موتور جستجوی گوگل، مانند الگوریتم معروف پنگوئن و یا الگوریتم پاندا آشنایی پیدا کرده ایدحال صحبت ما درصد الگوریتم جدید ارائه شده توسط google یعنی الگوریتم مرغ مگس خوار به انگلیسی Hummingbird می باشد. حالا ببینیم وجه تسمیه این دو با یکدیگر چیست و چرا گوگل این نام را روی این الگوریتم خود گذاشته است. در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار کوچکترین پرنده در جهان می باشد که حین پرواز به دلیل سرعت بسیار بال زدن هرگز نمی توانید بال های آن را ببینید. نکته جالب توجه این است که بدانید، بال های این پرنده در هر ثانیه هفتاد مرتبه با یکدیگر برخورد کرده و حتی زمان شیرجه زدن به دویصت مرتبه در ثانیه هم خواهد رسید. شاید همین سرعت بسیار بالا ضمن دقت فراوان این پرنده وجه تشابه آن با الگوریم گوگل است. زیرا گوگل خواستار الگوریتمی بود که ضمن سرعت بالا از دقت خوبی نیز برخوردار باشد.

حال امروز ما در نظر داریم در این مقاله از سری مقالات درساوب این الگوریتم جدید گوگل و تأثیرات آن بر رتبه بندی وب سایت ها را مورد بررسی قرار دهیم.

زمانی که ما در اینترنت مشغول جستجوی مورد یا موضوعی خاص هستیم و پس از نمایش نتایج جستجو، سعی در بهینه سازی جستجوی خود داریم و غالبا اصلاحاتی در عبارات وارد شده اعمال می کنیم،گویا موتور جستجوی گوگل این اعمال ما را درک نموده و به آن توجهی خاص دارد.

پیش از این الگوریتم های معرقی شده توسط گوگل، اساس کارشان بدین نحوه بود که بطور ناگهانی بر رتبه و جایگاه وب سایت‌ها در نتایج جستجو تاثیر می گذاشتند. این تاثیر کاملا محسوس  و به خوبی قابل درک بود. بطور مثال وب سایت های بسیاری که مورد جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل قرار گرفتند، به یکباره تمامی بازدید‌کنندگان ورودی موتورهای جستجوی خود را از دست دادند.

بطور مثال تمرکز الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن بر روی شناسایی و یافتن اسپم بود. وظیفه اصلی الگوریتم گوگل پاندا پیدا کردن محتوای دارای سرقت ادبی و کپی شده از منابع و وب سایت های دیگر و بطور کل شناسایی روش های فریب دهنده و متقلبانه وب سایت بود. ولی اکنون با ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار وضع کمی فرق کرده و در واقع باید گفت الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird بر خلاف سایر الگوریتم های گوگل مانند پاندا و پنگوئن یک افزونه آنتی اسپم نبوده، بلکه بر عکس آتها در جهت بهبود بخشیدن جستجوهای کاربران عمل می کند. پس در نتیجه تغییر رتبه بندی وب سایت‌ها به صورت داینامیک خواهد بود.و در این صورت پیش بینی اعمال و رفتارهای آن بسیار مشکل تر خواهد بود.

حتما بخوانید  مزایا و معایب استفاده از فریم ورک Bootstrap در طراحی سایت

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

تغییرات داینامیک با توجه به رفتار کاربران مستلزم نوعی الگوریتم خاص و قدرتمند بوده که ما اکنون از پرداختن به آن صرف نظر می کنیم و به بررسی و تحلیل رفتارهای الگوریتم مرغ مگس خوار در زمان جستجو در گوگل می پردازیم و همچنین با بیان مثال های صریح و روشن، سعی در آشنایی بیشتر نسبت به الگوریتم مرغ مگس خوار و همچنین نتایج وارد شدن آن به باغ وحش گوگل خواهیم نمود.

ویرایش عناوین و توضیحات وب سایت در گوگل

ممکن است شما نیز با این مورد برخورد کرده باشید که لینک مشخصی از وب سایت خود را جستجو می کنید، ولی متوجه مغایرت عنوان و توضیحات نمایش داده شده در نتایج جستجو با عنوان و توضیحاتی که در تگ های متا مرقوم کرده اید می شوید. این مورد یکی از تاثیرگذاری های الگوریتم مرغ مگس خوار می باشد. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید تا در ادامه به تحلیل علل احتمالی آن بپردازیم.

۱.تغییر عنوان نمایش داده شده برای کاربران

هنگامی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو نموده و به نتیجه مورد نظر نائل نمی شود، با تصحیح عبارت وارد شده سعی در یافتن نتیجه دلخواه دارد، اینجا الگوریتم مرغ مگس خوار بعضی از لینک‌ها را از نتیجه جستجو حذف نموده و بعضی دیگر را با عنوان و توضیحات دیگری به کاربر نمایش می دهد، چرا که ممکن است اطلاعات ورودی از قبیل عنوان و توضیحات توسط شما برای کلیک نمودن کاربران کافی یا مفید نباشد، در حالیکه محتوای صفحه درست همان چیزی است که کاربر در نظر دارد. لازم به ذکر است این فرایند مستلزم شناخت صحیح لغات و بار مفهومی هر یک از آنها توسط الگوریتم مرغ مگس خوار می باشد.

حتما بخوانید  جاوااسکریپت و کاربرد آن در طراحی وب سایت

۲. ارتباط نمایش توضیحات با جستجوی کاربران

چنانچه عبارتی در توضیحات متای صفحه وجود نداشته باشد اما بطور مفهومی در محتوای آن صفحه بکار رفته باشد، اینجا گوگل بطور اتوماتیک قسمتی از متن صفحه که حاوی عبارت مورد نظر کاربر است را به عنوان توضیحات این صفحه وب سایت نمایش خواهد داد. درربرخی موارد این حالت شامل عنوان صفحه نیز می باشد، یعنی گوگل عنوان صفحه را بنا به درخواست کاربر تصحیح نموده و به کاربر نشان خواهد داد. در اینجا گوگل به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار یک فرصت دوباره برای جذب کاربر می دهد. چنانچه این بار نیز موفق نشوید باید در دراز مدت منتظر سیر نزولی رتبه و جایگاه خود در آن عبارت باشید.

۳. اهمیت ارتباط عنوان، توضیحات و محتوای صفحه

با در نظر گرفتن چگالی کلمات کلیدی استفاده شده در هر صفحه از وب سایت، گوگل می تواند بطور تقریبی موضوع شما را حدس بزند و چنانچه موضوع محتوای صفحه شما با عنوان آن مطابقت لازم  را نداشته باشد، الگوریتم  مرغ مگس خوار به جای شما تصمیم گرفته و نسبت به ویرایش و بازنویسی آن اقدام خواهد کرد.

نکته قابل تامل اینجاست که چنانچه وب سایت شما علیرغم نمایش مکرر در فهرست نتایج جستجو به کاربران به این اندازه تعداد کلیک نمودن کاربر نداشته باشد، الگوریتم مرغ مگس خوار با اعمال تغییراتی در عناوین صفحات و توضیحات آنها در جلب توجه کاربران به شما کمک خواهد نمود.

پس بنابراین باید گفت گوگل بوسیله الگوریتم مرغ مگس خوار و با تغییرات عناوین و توضیحات صفحان سعی در بهبود و بهینه سازی وضعیت وب سایت شما و جذب تعداد بیشتر بازدیدکننده دارد، که در نتیجه آن نتایج جستجوی گوگل نیز بهبود می یابد.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

رفتار کاربران از دید الگوریتم مرغ مگس خوار

فعالیت دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل زیر نظر گرفتن رفتار کاربران حین مشاهده فهرست نتایج جستجو و بررسی آنها می باشد. مثلا چنانچه یک وب سایت رتبه چهارم نتایج جستجوی گوگل برای عبارت “جام جهانی” باشد اما بیشتر کاربران این نتیجه را به رتبه های بالاتر یعنی اول، دوم و سوم ترجیح دهند، رفته رفته رتبه أین وب سایت بهبود پیدا کرده و در صدر جستجو خواهد نشست.