الگوریتم RankBrain گوگل چیست

الگوریتم RankBrain چیست

RankBrain یکی دیگر از بروزرسانی های الگوریتم های ارائه شده توسط موتور جستجوی گوگل می باشد که در تاریخ 26 اکتبر سال 2015 میلادی پا به عرصه وب نهاد. الگوریتم RankBrain در واقع نوعی الگوریتم خودآموز ماشینی است که جستجوگر گوگل را در جستجوی مفهومی یاری می رساند. به این معنا که گوگل در جستجو صرفا بر محور عبارت وارد شده توسط کاربر نخواهد بود، بلکه جستجو پیرامون مفهومی که کاربر جستجو کننده در نظر دارد صورت خواهد گرفت. بطور مثال کاربری که عبارت شگفتی را جستجو نماید نتایج ارائه شده می تواند شامل عباراتی همچون بهت، تعجب، حیرت، خیرگی و … نیز باشد و یا در صورت جستجوی واژه اهمیت عباراتی نظیر ابهت، ارزش، شکوه و قدر نیز جستجو خواهند شد. بطور کلی هدف اصلی گوگل از این الگوریتم افزایش سطح کیفی جستجوها و ارایه نتایجی کامل تر و بهتر به کاربران خود می باشد.

در واقع گوگل با بهره گیری از هوش مصنوعی و فراگیری ماشینی machine-learning فرایند جستجو را هوشمندانه تر از پیش انجام خواهد داد و با درک مقصود کاربر وی را به سمت خواسته و منظورش نیل خواهد داد. مثلا اگر کاربری اطلاع دقیقی از معنی و مفهوم عبارتی که مورد جستجو قرار می دهد نداشته باشد الگوریتم RankBrain با ارائه نتایج هم معنی، مشابه و مترادف عبارت مورد نظر کاربر را در یافتن منظور و مقصودش یاری خواهد کرد.

اهداف الگوریتم RankBrain

خوب همانطور که شاهد ارائه الگویتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳ میلادی سوی گوگل بودیم هدف از ارائه آن بهبود و ارتقای وضعیت جستجوی مفهومی در موتور جستجوی گوگل بود و گوگل که این الگوریتم را در دهمین سالگرد تولدش ارائه داده بود آن را تحولی عظیم در نتایج جستجوی خود دانست. اکنون الگوریتم RankBrain مشابه همان الگوریتم مرغ مگس خوار بوده که در راستای تفسیر مفهومی عبارات کلیدی عمل می کند و البته ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری به نسبت الگوریتم مرغ مگس خوار داشته و دارای برتری هایی نیز می باشد.

حتما بخوانید  فونت یاب موتور جستجوی آنلاین فونت

در واقع الگوریتم RankBrain مدلی برای تفسیر مفهومی عبارات جستجو شده است که به تفسیر لغات و واژهای موجود در عبارات و ارتباط آنها با یکدیگر می پردازد و آن‌ها را به لحاظ مفهومیی تفسیر و ترجمه می‌نماید، ضمن آنکه معیارهای شخصی فرد جستجو کننده همچون مکان جغرافیایی فرد ، سابقه فعالیت و جستجوی فرد و مواردی از این دست را لحاظ کرده و بر اساس آنها سعی بر درک بهتر موضوع و ارائه نتیجه بهتر و نزدیکتر دارد.

rankbrain

تاثیر الگوریتم RankBrain بر رتبه بندی گوگل

و اما نکته مهم این که بعد از گذشت زمانی نه چندان زیاد از ارائه این الگوریتم جدید گوگل گمانه زنی ها در مورد تاثیر احتمالی آن بر رتبه و جایگاه کنونی وب سایت ها در نتایج جستجوی گوگل بالا گرفته است و این پرسش مطرح می شود آیا باید وب سایت ها را برای الگوریتم RankBrain بهینه سازی نمود؟

در واقع این پرسشی است که در حال حاظر افکار اکثر کارشناسان سئو و طراحان وب را به سمت خود منعطف نموده است. پرسش هایی از قبیل چه سیاستی در وب سایتم پیش بگیرم که متوجه جریمه گوگل نشوم؟ یا اینکه برای حفظ رتبه سایت با وجود این الگوریتم گوگل چه اقدامی انجام دهم؟ و پرسش های مشابه که در مورد الگوریتم های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار گوگل صدق می کرد و باید به آنها توجه می شد.

در مورد الگوریتم RankBrain باید گفت خوشبختانه فعلا جای نگرانی نیست ، چرا که این الگوریتم بصورت مدلی برای تفسیر مفهومی عبارات مورد جستجوی کاربران می باشد. ضمن این که گوگل صراحتا اعلام داشته نیازی به هیچ تغییر و ویرایشی در ساختار سئوی وب سایت ها برای سازگاری با این الگوریتم نمی باشد. هدف اصلی از ارائه این الگوریتم اعتلا و ارتقای کیفیت جستجو توسط جستجوگر گوگل می باشد.

اما دور از انتظار نیست که در آینده رتبه بندی سایت ها دست خوش تغییراتی بر اساس این الگورتیم شوند البته زیرا الگوریتم RankBrain به مجموع مواردی چون جدید و منحصر بفرد بودن محتوا، تنوع کلیدواژه ها، تعداد بک لینک‌های دریافتی سایت و تا حدودی ارزش و عمر دامنه توجه دارد و ا از این موارد به عنوان فاکتورهایی برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو استفاده خواهد.

حتما بخوانید  رایج‌ترین سبک‌های طراحی وب سایت

rankbrain

کاربرد الگوریتم RankBrain

طبق آمار ارائه شده در سال گذشته یعنی سال 2015 بطور تقریبی ۱۵ % از جستجو های انجام شده، جستجوهایی بودند که برای نخستین بار توسط این جستجوگر صورت گرفته است، یعنی ۱۵ درصد از جستجو ها بکر و متفاوت از جستجوهای تکراری بوده است که گوگل باید معنی  و مفهوم آنها را درک می کرد و این کار بدون بهره گیری از هوش مصنوعی تقریبا غیر ممکن می باشد.

همچنین بر حسب گزارش خود گوگل، کاربرد الگوریتم RankBrain بیشترین در جستجوی عبارات و جستجوهایی که چندین کلمه را همانند جمله شامل شده همیین طور برای جستجو های بکر که تاکنون تجربه و تکرار نشده اند و گوگل برای بار نخست آنها را ارائه می دهد.

گوگل برای احتساب و دستیابی به داده های مورد نظر توسط الگوریتم RankBrain حدود ۲۰۰ آیتم را دخیل نموده و با کنار هم قرار دادن آیتم های مختلف نتایج مورد نظر حاصل می گردد. گوگل مدعی است الگوریتم RankBrain  از لحاظ اهمیت سومین فاکتور رنکینگ است.

با این حال از آن رو که الگوریتم RankBrain در ابتدای راه قرار داشته و زمان زیادی از ارائه آن نگذشته است قرار دارد، ماهیت آن هنوز به درستی آشکار نشده و حتی خود گوگل هم از اینکه تا چه حد این الگوریتم می‌تواند مفید و کارآمد واقع شود اطلاع دقیقی ندارد. بلکه این امر مستلزم گذر زمان و طی آزمون و خطاهای متعدد و بررسی های لازم می باشد نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است.