چند راهکار برای مقابله و جلوگیری از سئو منفی

سئو منفی

سئو منفی چیست؟

راجع به مبحث سئو منفی و تاثیرگذاری آن روی رتبه و جایگاه وب سایت نزد موتورهای جستجو پیش تر از این مقاله ای کامل در درساوب تحت عنوان سئوی منفی Negative SEO و تأثیرات آن بر وب سایت منتشر کردیم که در آن مقوله سئو منفی را به تفصیل شرح دادیم. قبل از مطالعه این مطلب پیشنهاد می کنیم مطلب سئوی منفی Negative SEO و تأثیرات آن بر وب سایت را مطالعه نمایید.

پس از بروزرسانی الگوریتم های گوگل مبحث سئو منفی حواشی زیادی پیدا کرده و بیش از هر چیزی این سوال مطرح است آیا در واقع سئو منفی وجود دارد یا خیر؟ گوگل طبق معمول زیر بار نرفته و بکلی این موضوع را تکذیب می کند. بهمین سبب برخی کاربران نیز بر این باورند که چیزی بنام سئو منفی وجود خارجی نداشته و اساسا غیرممکن بنظر می رسد. برخی دیگر اما معتقند سئو منفی وجود داشته و تجربه به خوبی آن را اثبات نموده است.

همانطور که در مطلب پیشین شرح دادیم سئو منفی به فعالیت هایی اطلاق می شود که بطور مثال شما برای وب سایت های رقبای خود بمنظور تنزل و کاهش رتبه و جایگاه آنان در فهرست نتایج جستجو  انجام دهید. البته شایان ذکر است عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی فعالیت هایی که از جانب رقبای شما بهمین منظور صورت می گیرد را شامل می شود. حال صرف نظر از اینکه آیا این امر شدنی است یا خیر، در ادامه به چند مورد از روش های تشخیص و شناسایی سئو منفی و همچنین راهکارهای مقابله با آن اشاره خواهیم کرد.

حتما بخوانید  عوامل موثر بر کاهش نرخ پرش وب سایت

 

سئو منفی

 

? راهکارهای مقابله و جلوگیری از سئو منفی

 

? دریافت ایمیل های اخطاری

پیش از هر چیز  امکان دریافت ایمیل و هشدارهای پنل گوگل وبمستر تولز، بینگ وبمستر تولز و گوگل انالیتیکز خود را فعال و همواره ایمیل های دریافتی را بررسی نمایید. در این بخش امکان تنظیم دریافت هشدار بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه وجود داشته که توصیه می کنیم آنرا روی دریافت هفتگی تنظیم نمایید. در پنل گوگل وبمستر تولز برای کلیدواژه هایی که احتمال آسیب از سوی آنها برای وب سایت شما وجود دارد، یک هشدار تنظیم نمایید. همچنین در گوگل انالیتیکز نیز برای موارد افت ناگهانی و یکباره آمار ترافیک وب سایت، افزایش غیر معمول نرخ پرش یا همان Bounce Rate و در آخر نیز کاهش اشتراک و تعامل کاربران دریافت پیام اخطاری تنظیم نمایید.

 

? بررسی مستمر وب سایت

وب سایت خود را بطور مستمر و در ساعات مختلف مورد بررسی و تحلیل نمایید. در واقع هدف از انجام این کار این است که در صورت کاهش ناگهانی و تنزل رتبه و جایگاه وب سایت در فهرست نتایج موتورهای جستجو مطلع گردید.

 

? بررسی و رهگیری لینک ها

با استفاده از وب سایت هایی چون Open Site Explorer و AHREF’s بک لینک های دریافتی خود را به دقت تحلیل و بررسی نمایید.فاکتورعای لینک ها را مورد بررسی قرار دهید مقصود ما از فاکتورها نکاتی است مانند Authority که تاثیر مستقیم در سایت شما دارند.اگر تغییر شدید و قابل بررسی ای در لینک ها و فاکتورهای مورد بررسی دیدید دقت خود را افزایش دهید.

حتما بخوانید  فیس بوک بزرگترین قبرستان مجازی می شود

 

? مانیتورینگ میزان ورودی

یکی از نخستین وظایف یک وبمستر که بسیار نیز حائز اهمیت است، تحلیل و ارزیابی میزان آمار ترافیک وب سایت و در رأس آن بررسی میزان ورودی کاربران ارجاع داده شده از سوی موتورهای جستجو می باشد. بطور مثال اگر شما کلیک های بی نتیجه از سوی کاربران داشته باشید، موتورهای جستجو آنرا بر حساب تجربه کاربری ضعیف وب سایت و عدم استقبال کاربران تلقی خواهد نمود.

 

? آنالیز بک لینک‌های جدید

تخصصی ترین بخش مربوط به مقوله سئو منفی همین قسمت است، که شاید کمی مشکل بنظر آید ولی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مستلزم توجه کافی است. ابتدا به پنل وبمستر تولز گوگل و بینگ خود وارد شوید و از قسمت Referring domains فهرست وب سایت هایی که از آنها لینک دریافت نموده اید را انتخاب کنید. فهرست مذبور را بدقت بررسی کنید و وب سایت هایی که تکراری بوده و دو مرتبه در لیست عنوان شده اند را حذف کنید. سپس اقدام به بررسی موارد نامتعارف و غیرمعمول نمایید. چنانچه در این بین با مورد مشکوکی مواجه شدید، حتما آنرا موشکافی و ریشه یابی نمایید.

 

سئو منفی

 

? نکته پایانی

با انجام چند روش ذکر شده فوق خواهید توانست تا حدودی وب سایت خود را در برابر سئو منفی ایمن سازید. بدیهی است موارد بالا تمامی جوانب امر را در بر نداشته و کامل نمی باشد. بلکه ما سعی کردیم در این مقاله از درساوب مهمترین آنها را به اختصار شرح دهیم.