سئوی منفی Negative SEO و تأثیرات آن بر وب سایت

سئوی منفی چیست؟

در مورد مقوله سئوی منفی باید گفت مبحث سئوی منفی مورد تازه و جدیدی نیست که به تازگی عنوان شده و مورد استفاده قرار گرفته باشد. بلکه سئوی منفی از همان بدو تولد سئوی ولی به تازگی و با سیاست های گوگل پررنگ تر از قبل شده است. حال سوالاتی مطرح می شود بدین مضموم که به راستی سئوی منفی چیست؟ و منظور از بیان آن چه می باشد؟ و چگونه میتوان تشخیص داد که بر روی یک سایت Negative SEO یا همان سئوی منفی انجام شده و در آخر اینکه چگونه میتوان از آن پیشگیری کرد؟

فرایند سئو را می توان با سه شاخص و معیار خوب و پسندیده، نامطلوب و ناپسند و در آخر زشت و قبیح دسته بندی نمود. موارد مفیدی مانند تولید محتوای غنی و اصیل، حضور و فعالیت مسنمر در شبکه های اجتماعی پربازدید، بروزرسانی منظم وب سایت و محتوای آن، ایجاد و بروزرسانی نقشه‌های xml وب سایت و بطور کلی رعایت اصول و قوانین سئو و بهینه سازی وب سایت در دسته سئو خوب قرار می گیرند. و همچنین مواردی همچون سرقت ادبی یا همان کپی کردن مطالب از سایر وب سایت‌ها بدون ذکر منبع آن، هرگونه معاملات بک لینک، درج متون مخفی که همرنگ زمینه باشند در صفحات و ایجاد برچسب‌های نا مرتبط و گمراه کننده از دسته سئو نامطلوب می باشند و در آخر فعالیت‌هایی پیرامون سئوی منفی که بیشتر جنبه های تخریبی بهمراه دارد که زشت و قبیح خوانده شده و واقعا هم زشت بوده و پلید می باشد.

تعریف کلی سئوی منفی

چنانچه شخصی تلاش کند که رتبه و جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل تنزل داده و پایین بیاورد و بدین گونه مسبب کاهش و افتبازدید وب سایت دیگری بشود، مرتکب عمل زشت و قبیح سئوی منفی شده است. چنانچه مستحضرید تنها هدف فرایند سئو و بهینه سازی وب سایت ترفیع رتبه و ارتقای جایگاه وب سایت در فهرست نتایج جستجو برای کلیدواژه ای خاص و دریافت بازدیدکنندگانی از سوی موتورهای جستجوگر می باشد. حال واضح است که سئوی منفی فرایندی عکس آن و بمنظور مقابله و جلوگیری از این هدف می‌باشد که توسط افراد دیگر مخصوصا رقبای وب سایت ها صورت می پذیرد. بدیهی است در صورت انجام سئو منفی روی یک وب سایت جایگاه و رتبه آن به مرور تنزل پیا کرده و کاهش خواهد یافت.

 

سئوی منفی

 

آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا به این موضوع اشاره می کنیم، چنانکه برای ما واضح و مبرهن است و در الگوریتم های گوگل هم بدان اشاره شده است، وب سایت هایی که مبادرت به هرگونه معاملات و خرید و فروش لینک و یا حتی تبادل لینک متقابل نمایند طبعا جریمه خواهند شد. حال ممکن است این رویداد از طریق جریمه دستی گوگل و یا الگوریتم پنگوئن صورت بگیرد. در نتیجه اگر لینک هایی که برای سایت خود کسب میکنیم میتوانند مشکلاتی بهمراه داشته باشند پس لینک هایی که دیگران به سایت ما نیز میدهند از این قاعده مستثنی نیستند، اینجاست که سئوی منفی وارد میشود.

حتما بخوانید  رتبه الکسا چیست و چه اهمیتی برای وب سایت دارد

گوگل در صحبت های خود نسبت به سئوی منفی بسیار محتاط است و تا جایی که بتواند وجود آن را نفی میکند. در گوگل صفحه ای وجود دارد که قوانین اصلی خود را معرفی کرده است، تا قبل از سال 2003 در جمله ای نوشته شده بود “هیچ راهی وجود ندارد که رقیب شما جایگاهتان را در گوگل به خطر بیاندازد یا شما را از ایندکس خارج کند.

ولی در ژانویه 2003 یک عبارت “تقریبا” به ابتدای این جمله اضافه شد که از اولین نشانه های سئوی منفی در اینترنت می باشد.

مسلما منظور گوگل در آن زمان تایید سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای مقابله با رقیبان نبوده ولی نشانه هایی از تلاش افراد برای سئوی منفی دیده بوده است. در آن زمان برای سئوی منفی، بیشتر از طریق دستکاری فایل robots.txt و یا هک کردن سایت ها مشکلاتی ایجاد میکردند.

ولی در مورد لینک سازی چطور؟ آیا گوگل تاکنون به آن اشاره داشته است؟ در سال 2007 مت کاتس در مصاحبه ای با Forbes اعلام کرد که “از بین بردن جایگاه یک رقیب در نتایج گوگل با استفاده از لینک های مخرب غیر ممکن نیست ولی بسیار مشکل است. ما همواره تکنیک های جدید را دنبال میکنیم و به سرعت پادزهرهایی برای هرکدام تهیه خواهیم کرد.

سئوی منفی

در سال 2012 و بعد از معرفی اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن که به قصد مبارزه با لینک سازی ها غیر طبیعی بوجود آمد، صحبت ها پیرامون سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای رقبا نیز شدت بیشتری گرفت، یک نگاه ساده به آمار جستجوی عبارت Negative SEO در آن زمان نشان دهنده توجه وبمستران به این مسئله می باشد.

در اکتبر 2012 و با ارائه ی نسخه جدید پنگوئن، ابزار جدید در وبمستر گوگل با نام disavow tool معرفی شد. این ابزار به وبمستران اجازه میداد تا لینک هایی که از نظر خودشان برای سایت مناسب نیستند را به گوگل معرفی کنند تا در رتبه بندی نتایج آنها را در نظر نگیرد.

مت کاتس اعلام کرد که بیشتر سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت ولی کسانی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت خود دارند باید از هر روشی برای نگهداری آن استفاده کنند. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایت های گوناگونی بدون آنکه دلیل شکست خود را بدانند با افت ناگهانی جایگاه در نتایج گوگل مواجه میشدند.

البته در این میان گزارش های بسیاری از سئوی منفی به وبمستر گوگل میرسید که در عمل با بررسی بیشتر مشخص میشد دلیل این نتایج سئوی منفی نبوده است، همین مسئله موجب شده که گوگل همچنان در برابر وجود چنین روش هایی مقاومت کرده و راهکار مناسبی برای آن ارائه ندهد. پس قبل از هرچیز باید دقیقا بدانیم که چه زمانی دچار سئوی منفی از طرف یکی از رقیبان خود شده ایم.

حتما بخوانید  گوگل دنس Google Dance یا رقص گوگل چیست؟

 

سئوی منفی

نشانه هایی از سئوی منفی برای سایت شما

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر میتواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، برای اینکار شما باید ابزارهای مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در اختیار داشته باشید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.
نکته مشترک میان همه موارد بالا، بی ارزش و اعتبار بودن آنها و از همه مهمتر قیمت پایین این گونه لینک ها می باشد. بطوریکه رقیب شما میتواند با هزینه ای اندک تعداد زیادی لینک نامناسب به سایت شما سرازیر کند.

البته بیشتر سایت های ایرانی نیازی به نگرانی در این باره ندارند و درآمد آنها از اینترنت به قدری بالا نیست که رقیبان برای سرنگون کردنشان هزینه کنند ولی زمانیکه صحبت از تجارت های پردرآمد و رقابت های سنگین میشود همه چیز تغییر خواهد کرد!

بسیار و به دفعات دیده شده که مدیران و وبمستران، خودشان تکنیک های سئوی منفی را روی وب سایتشان اعمال نموده و باعث تنزل رتبه سایت خود می شوند. تبلیغات گوناگون بمنظور فروش تعداد زیادی بک لینک با پیج رنک های ۲ یا ۳ در مقابل هزینه ناچیز در واقع بدترین دام برای یک وبمستر است. به جای جمله ای مانند ‘خرید 50 لینک رنک 2 فقط 100 هزارتومن’ باید بخوانید ‘با 100 هزارتومن سایت خود را نابود کنید’.

گاهی اوقات پیش می آید یک وبمستر یا ادمین سایت بدلیل عدم آگاهی لازم و ندانسته با استفاده از تکنیک های مضر و مخرب باعث آسیب رساندن به سئوی سایت یا به عبارتی ایجاد سئوی منفی برای سایت خود می شود، پس بعنوان یک وبمستر یا مدیر سایت باید نسبت به این مسایل هوشیار بوده و اطلاع کافی در این زمینه کسب نماییم، ضمن اینکه مراقب رفتارهایی همانند سئوی منفی و اعمالی از این قبیل از سمت رقیبان خود و افراد سودجو باشیم.