سئو منفی و راهکارهای مقابله و جلوگیری از آن

سئو منفی چیست؟

در مقوله سئو و بهینه سازی عوامل بسیاری نقش داشته و تاثیر گذار خواهند بود که برخی مستقیم و بعضی بصورت غیر مستقیم اثر گذار می باشند. پس بمنظور بهینه سازی و افزایش رتبه وب سایت باید همه جوانب در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر در حال بهینه سازی یا تولید محتوا در وب سایت هستیم، باید همزمان رفتار رقیبان و دشمنان احتمالی مان را زیر نظر داشته باشیم.چون همواره احتمال این که موردحمله اسپمرها واقع شویم وجود دارد.

حتما می پرسید چرا؟ ما که اطلاعات محرمانه یا طبقه بندی شده در وب سایت خود نداریم که برای دیگران با ارزش باشد و بخواهند وب سایت ما را هک کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت که این طرز فکر کاملا اشتباه است چرا که فقط هکر ها نیستند که برای دسترسی به اطلاعات، وب سایت ها را مورد هدف قرار می دهند. متاسفانه امروزه افراد بسیاری در سطح وب به صورت اسپمر مشغول فعالیت هستند که هدفشان ایجاد سئو منفی برای سایر وب سایت ها و تنزل رتبه سئو و جایگاه آنها در نزد موتورهای جستجو می باشد.

 

☑ بمنظور محافظت از وب سایت خود و جلوگیری از سئو منفی پیشنهاد می کنیم مطلب چند راهکار برای مقابله و جلوگیری از سئو منفی را مطالعه کنید.

 

آیا سئو منفی تاثیری دارد؟

سوالی که توسط افراد بسیاری مطرح می شود این است که آیا واقعاً سئو منفی وجود دارد وآیا این افراد می توانند اثر تخریبی بر سئو سایت ما وارد کنند. در پاسخ این سوال ابتدا گوگل مصر به نفی آن بود و عنوان می کرد این امکان وجود ندارد و هیچ شخصی نمی تواند در تخریب جایگاه وب سایت های دیگر دخیل باشد، اما با گذشت زمان کمی گوگل نیز متوجه شد که غافل بوده و سئو منفی در حال انجام و گسترش است و از آن زمان در تلاش برای جلوگیری از این کار بوده و روش های مختلفی را ارائه و مورد استفاده قرار داده ولی با تمام این تفاسیر به دلیل حجم بالای این افراد با گذشت سال ها هنوز موفق به ریشه کن نمودن آنها نبوده است.

همیشه افرادی هستند که برای رسیدن و نیل به اهداف خود  راههای نادرست و غیر انسانی را انتخاب می کنند تا بلکه زودتر و بی زحمت به هدف خود دست یابند. به طور مثال آن دسته از رقبای کسب و کارتان که در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده اند ممکن است با استفاده از روش های سئو منفی وب سایت شما را مورد حمله قرار داده و به این صورت یک رقیب خود را از میدان به در کنند. مثلا وب سایت شما را یک وب سایت متخلف جلوه داده و این امر را برای موتورهای جستجو  مشتبه سازند که براستی وب سایت شما یک وب سایت متخلف و مضر می باشد و در آخر با این گمان اشتباه موجب تقلیل رتبه وب سایت شما نزد موتورهای جستجوگر شوند.

با توجه به پیشرفت های بیش از پیش و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، این افراد نیز بیکار نبوده و همواره روش هایی برای فریب دادن آنها پیدا می کنند و سال هاست که پدیده سئو منفی در سطح وب صورت می گیرد. پس بنابر این باید هوشیار بود و ضمن بهینه سازی وب سایت خود، مراقب اسپمر ها و رقبایمان باشیم و در صورت رویت هرگونه تغییر یا جابجایی مشکوک در سایت سریعا موضوع را مورد بررسی قرار داده و موشکافی کنیم.

حتما بخوانید  اینترنت اشیا یا I.O.T چیست و چه مفهومی دارد

 

تکنیک های مورد استفاده در سئو منفی

یکی از رایج ترین موارد در سئو منفی که در سال های اخیر بسیار مورد استفاده اسپمرها قرار گرفته است لینک های اسپمی بوده که اثرات تخریبی زیادی داشته و مشکلات فراوانی برای صاحبان و مدیران وب سایت های بسیاری خصوصا کسانی که نسبت به این روش سئو منفی آگاهی نداشتند ایجاد نموده و حتی بعضی از این وب سایت را به مرز پنالتی شدن کشانده است. البته این موضوع نباید شما را دچار سوء ظن بی مورد نماید و به محض افت ترافیک سایت با اطمینان موضوع را به سئو منفی و حمله اسپمرها و رقبای خود ربط دهید. از طرفی هم نباید از آنها غافل شوید و همواره وضعیت وب سایت خود و عملکرد رقبای خود را رصد نمایید.

 

روش های مقابله با سئو منفی

با توجه به آشنایی کلی با مبحث سئو منفی و کسب آگاهی از اهداف مورد نظر افراد و تکنیک ها و ترفندهایی که برای ایجاد سئو منفی مورد استفاده قرار می گیرند در ادامه به چند مورد از اقداماتی که کمک به مقابله و جلوگیری از وقوع و اثر گذاری سئو منفی بر وب سایت و اینگونه حملات مشابه می نماید اشاره می کنیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی بک لینک های وب سایت

به صورت مداوم بک لینک های دریافتی وب سایت را بررسی نموده و اطمینان حاصل کنید که لینک های مشکوک و حجمی در میان آنها نیست و در صورت برخورد با چنین مواردی اگر متوجه ارسال آن از سوی رقبای خود شدید که با هدف ایجاد سئو منفی ارسال شده اند، با استفاده از Disavow links به گوگل بفهمانید که از محاسبه لینک مورد نظر در بک لینک های شما صرف نظر کرده و آن را نادیده بگیرد. منتها قبل از این اقدام از صحت موضوع مطمئن شوید و به اشتباه لینک های سالم و مفید را حذف نکنید. از طرفی هم بیش از حد تأنی نکنید و زمان را از دست ندهید. اکثر افراد زمانی اقدام به استفاده از Disavow links می کنند که دیگر دیر شده و کار از کار گذشته باشد. یعنی زمانی که وب سایت شان توسط گوگل جریمه شده است.

حتما بخوانید  تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن چیست؟

تجزیه و تحلیل بک لینک ها

با استفاده از ابزار مفید Link Detox می توانید بک لینک های وب سایت را تجزیه و تحلیل نموده و لینک های مخرب و مضر را شناسایی کنید. به عنوان مثال یکی از انواع بک لینک های مخرب لینک هایی ارسالی از سوی دامنه هایی که توسط گوگل ایندکس نشده اند می باشد یا لینک هایی که منشأ آنها دامنه های آلوده ویروسی هستند نوع دیگری از بک لینک های مخرب بشمار می آیند که براحتی توسط ابزار Link Detox شناسایی شده و با برچسب Toxic یا سمی مشخص می شوند.

آنالیز مداوم رتبه و جایگاه وب سایت

بمنظور مقابله با سئو منفی همواره رتبه سئو و جایگاه وب سایت خود را تحت نظر داشته باشید و به تغییرات آن توجه نمایید. همچنین آمار ترافیک بازدید از سایت و نرخ پرش را در بازه های زمانی مشخص آنالیز کنید. در صورتی که متوجه کاهش یکباره و سیر نزولی غیر عادی رتبه وب سایت خود شدید، سریعا موضوع را به صورت تخصصی بررسی نموده و حتما علت آن را ریشه یابی کنید.

 

سئو منفی

 

 

گوش بزنگ ایمیل وبمستر تولز باشید

در تنظیمات پنل وبمستر تولز خود قابلیت دریافت اطلاعیه و ایمیل های هشداری را فعال نموده و آن را در یکی از حالت های روزانه یا هفتگی قرار دهید. همچنین در ابزار گوگل آنالیتیک گزینه دریافت اخطار برای مواردی چون افت ناگهانی ترافیک، افزایش نرخ پرش و کاهش اشتراک‌ها را فعال کنید تا در صورت بروز چنین مواردی توسط ایمیل های اخطاری از آن آگاه شده و در صورت ارتباط آن با سئو منفی بموقع اقدام نمایید.

مقاله فوق حاصل تجربیات و مطالعات شخصی نگارنده پیرامون مقوله سئو منفی بوده و حتما خالی از ایراد و نواقص نمی باشد. چنانچه شما هم تجربه جدیدی در رابطه با موضوع سئو منفی کسب کردید، در صورت تمایل با ما در میان بگذارید.

 

مقاله از: حامد کاشنده