سندباکس گوگل چیست و چه هدف یا کاربردی دارد؟

سندباکس گوگل

سندباکس گوگل چیست؟

در تعریف کلی سندباکس گوگل یک نوع غربال یا فیلترینگ، جهت شناسایی وب سایت های تازه کار و ممانعت از حضور آنها در صدر نتایج جستجوی گوگل با عبارات کلیدی رتبه بالا می باشد. حتی اگر وب سایت مورد نظر از سطح کیفی بالایی برخوردار بوده و محتوای آن غنی و اصیل باشد. آنچه در دنیای کنونی مرسوم است برای ورود به هر مجموعه و بازاری چالش ها و موانعی وجود دارد که کار را برای افراد تازه وارد کمی مشکل می کند. حال در بیانی ساده سندباکس گوگل را می توان همین چالش برای افراد و وب سایت های تازه وارد به دنیای موتورهای جستجو دانست که از بدو ورود تا زمانی که به سطح رشدی مناسب از نگاه گوگل رسیده باشند و همچنین گوگل موضوع و زمینه فعالیت آنها را تشخیص داده و از اصالت و کیفیت محتوایشان اطمینان حاصل نماید، باید با آن دست و پنجه نرم کنند. و اما همه موضوع این نیست بلکه آنچه کار را مشکل تر می کند، بلاتکلیفی و عدم آگاهی از صحت و سقم آن می باشد چرا که گوگل نه تنها هیچ گونه گزارشی از وضعیت وب سایت در این زمان ارائه  نمی‌دهد، بلکه هیچ گاه به طور رسمی وجود سند باکس را نه تایید و نه تکذیب نموده است. در واقع باید گفت سندباکس گوگل پیش از هر چیز یک تئوری تجربی می باشد، این بدان معنی است که بر خلاف سایر الگوریتم های سابق گوگل همچون الگوریتم های پاندا یا پنگوئن، دست اندر کاران گوگل به هیچ وجه وجود آن را تایید یا تکذیب نکرده اند.

در بیانی دیگر سندباکس گوگل توضیحی برای پیشرفت کند دامنه های نوبنیاد می باشد. براساس عملکرد سندباکس گوگل، هر دامنه جدید پس از ثبت و ایجاد تا مدت زمانی بین ۳۰ تا ۱۲۰ روز در وضعیت سندباکس قرار گرفته تا گوگل از سطح کیفی مناسب محتوای آن اطمینان حاصل نموده و سپس زمینه اصلی فعالیت آن را مشخص نماید.

هنگامیکه گوگل نسبت به شناخت کافی و لازم یک وب سایت نائل آید، وب سایت مورد نظر از سندباکس خارج شده و جایگاه اصلی خود را که گوگل برایش در نظر گرفته است خواهد یافت. البته عوامل بسیاری وجود داشته که با انجام آنها می توان این بازه زمانی را کاهش داد که یکی از مهم ترین آنها انتشار مطالب و محتوای باکیفیت طی بازه های زمانی مشخص در وب سایت می باشد. عامل بعدی حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی پر مخاطب و همچنین دریافت لینک های معتبر و مرتبط از سوی وب سایت های پر بازدید می باشد.

حتما بخوانید  راهکارهای کاهش مدت زمان بارگذاری وب سایت

سندباکس گوگل

کاربرد و هدف سندباکس گوگل چیست؟

خوب احتمالا نخستین پرسشی که در این باره مطرح می شود این است که هدف اصلی سندباکس گوگل چیست و چرا گوگل اقدام به اجرای آن نموده است؟

در ابتدای سال ۲۰۰۴ میلادی و با تغییر و تحولات کلی صورت گرفته در الگوریتم های گوگل، مبحث سندباکس نیز عنوان شد، به نظر می رسد منظور اصلی گوگل پیشگیری و ممانعت از پیشرفت سریع وب سایت های اسپمر در نتایج جستجوی خود می باشد، که با وجود سندباکس دیگر امکان حضور سریع یک وب سایت تازه کار در صدر نتایج گوگل وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه ضریب فریب دادن گوگل با تکنیک های مختلف به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

البته این نتیجه قطعی برای تمام وب سایت های نوبنیاد نخواهد بود و علیرغم موارد فوق وب سایت های خوش اقبالی هستند که تصادفا در نتایج گوگل ظاهر شده و بازدیدکنندگانی جذب کنند.

باید توجه داشت وب سایت های قرار گرفته در سندباکس گوگل پیشرفتشان طی این دوره محسوس نبوده و تغییرات در رتبه و جایگاهشان بصورت تدریجی اعمال می گردد. البته در صورت رویت جهش صعودی یکباره در تعداد بازدیدکنندگان وب سایت بطور مثال دو برابر شدن در یک روز جای امیدواری وجود دارد که از سندباکس گوگل خارج شده باشد.

نکته قابل تامل اینکه سندباکس گوگل به هیچ عنوان یک الگوریتم تنبیهی نیست و قرار گرفتن در آن به مفهوم اسپم شناخته شدن وب سایت از نگاه گوگل نمی باشد، بلکه صرفا روشی بمنظور ممانعت از پیشرفت هرزگونه وب سایت های اسپمر در سطح وب می باشد.شایان ذکر است قرار گیری در سندباکس گوگل قطعی و صد درصدی نبوده و وب سایت های بسیاری هستند که از این قائده مستثنی خواهند بود.

تشخیص قرارگیری وب سایت در سندباکس گوگل

وب سایتی که از جایگاه مناسبی در نتایج گوگل برخوردار نیست، ابتدا باید علت اصلی آن را جستجو کند که این موضوع مربوط به جریمه های گوگل بوده یا قرارگیری در سندباکس؟ خوب بدین منظور باید دید که آیا در تمامی عبارات جایگاهش مناسب نبوده یا صرفا در بعضی از آنها؟ در این صورت پیش از هر اقدامی باید با استفاده از عملگر :site نشانی دامنه وب سایت مورد نظر را در موتور جستجوی گوگل جستجو نمود. چنانچه  نتیجه ای پیدا نشد مفهومش این است که گوگل بطور کل وب سایت مورد نظر  را ایندکس نکرده و در این صورت هیچ شانسی برای جذب نمودن بازدیدکننده از سوی گوگل را نخواهد داشت، ولی اگر صفحات بسیاری از وب سایت توسط گوگل ایندکس شده بود و فقط در عبارات خاصی جایگاه خوبی ندارد به احتمال زیاد در سندباکس گوگل قرار گرفته است و همچنان باید منتظر بماند.

حتما بخوانید  محبوب‌ترین وب سایت های مبتنی بر وردپرس

بسیاری از مدیران وب سایت ها هستند که علیرغم گذشت مدت زمان چند ماه و یا حتی چند سال از فعالیت شان یکباره با افت ناگهانی آمار بازدیدکنندگان و سیر نزولی رتبه خود در نتایج جستجوی گوگل روبرو می شوند و اغلب به اشتباه چنین تصور می کنند که در دام سندباکس گوگل گرفتار آمده اند. حال اینکه قرار گرفتن در سندباکس گوگل صرفا مختص دامنه های تازه ایجاد شده می باشد. و چنانچه وب سایتی یک مرتبه وارد آن را پشت سر گذاشته باشد، مطلقا این اتفاق تکرار نخواهد شد. بلکه در صورت بروز چنین اتفاقی بیشتر باید به سایر الگوریت های جریمه کننده گوگل توجه داشت و علت آن را جستجو نمود.

سندباکس گوگل

ابزار بررسی وضعیت سندباکس گوگل

و اما راه حل پیشنهادی جهت بررسی دقیق وضعیت وب سایت از نظر قرارگرفتن در سندباکس گوگل استفاده از ابزار Google Sandbox Tool  می باشد که با وارد نمودن آدرس URL با توجه و در نظر گرفتن ۱۷ دستورالعل مربوط گوگل گزارشی از وضعیت  کنونی وب سایت و قرار گیری آن در سندباکس گوگل ارائه می دهد. گرچه گزارش ارائه شده توسط این سرویس کاملا قطعی نمی‌باشد، ولی به نظر از سایر روش ها آسان تر و همچنین منطقی تر به نظر می رسد. به منظوراستفاده از این ابزار از لینک زیر استفاده نمایید.

 

سندباکس گوگل

 

تهیه و تنظیم مقاله از : حامد کاشنده

منبع : درساوب