عوامل موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

ممکن است در نگاه اول فرآیند سئو وب سایت یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو همانند علم کیمیاگری بوده و کمی دشوار بنظر آید. اما باید عنوان کنیم در واقع برای هر حرفه یا نوعی هنر، دانشی آکادمیک و مبتنی بر علم وجود دارد که با فراگیری آن درک بهتری از مفهوم کلی موضوع داشته و بدین ترتیب آن پیچیدگی و دشواری نگاه نخست رنگ خواهد باخت. مقوله سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و درک کامل آن مستلزم فراگیری دانش مربوط و همچنین آگاهی از برخی مسایل مهم و تاثیرگذار بر آن می باشد.

عوامل موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

همانطور که از عنوان مطلب مشخص است موضوع این مقاله در مورد عوامل موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو و کسب رتبه و جایگاه بالاتر در فهرست نتایج جستجو می باشد. لازم به ذکر است عوامل بسیاری در این موضوع دخیل بوده و در کنار یکدیگر به موفقیت وب سایت کمک خواهند نمود. بدیهی است هیچ یک از آنها به تنهایی مفید نبوده و در نگاه موتورهای جستجو دارای ارزش نمی باشد، بلکه ترکیب کلی از تمامی آنها مورد قبول موتورهای جستجو واقع خواهد شد. پس بنابراین هیچ عاملی به تنهایی موفقیت شما را در موتورهای جستجو تضمین نمی کند. بطور مثال صفحه ای که دای محتوای کوتاه یا بی ارزشی باشد، داشتن یک عنوان عالی و مناسب نیز تاثیری برآن نخواهد داشت. یا اینکه محتوای صفحات ضمن اینکه غنی و اصیل بوده، از عناوین و کلمات کلیدی متناسب نیز برخوردار باشند، ولی به صفحات بی ارزشی لینک شده باشند، باز هم موفق نخواهند بود. یطور کلی وجود چند ویژگی مثبت در کنار یکدیگر شانس موفقیت وب سایت را در موتورهای جستجو افزایش خواهد داد و در مقابل نیز وجود عوامل منفی موجب کاهش این شانس می شود.

موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

 

بطور کل عوامل موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو به سه دسته تقسیم می شوند که هر یک از این دسته ها، زیر دسته هایی برای خود دارند که در ادامه به آنها اشاره نموده و هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

حتما بخوانید  html و کاربرد آن در طراحی وب سایت

عوامل درون صفحه

عوامل درون صفحه تاثیرگذار بر موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو شامل فاکتورهایی می شود که بطور کامل تحت کنترل ناشر و مدیر وب سایت می باشند. مواردی چون نوع، کمیت، کیفیت و اصالت محتوا، استفاده صحیح از متاتگ ها در صفحه، طراحی و کدنویسی وب سایت و هر آنچه که به اختیار وبمستر می باشد، جزء عوامل درون صفحه محسوب می گردد. یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو، سرعت می باشد. سرعت بارگذاری صفحات در حین اینکه بسیار ساده می باشد،  اهمیت زیادی داشته و در نظر موتورهای جستجو یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی وب سایت ها محسوب می شود. هنگامیکه کاربران از سرعت بارگذاری و باز شدن صفحات یک وب سایت احساس رضایت داشته باشند، یعنی گوگل هم راضی بوده و این یک مزیت عالی بشمار می آید.

عوامل برون صفحه

عوامل برون صفحه تاثیر گذار بر موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو آنهایی هستند که ناشران و نویسندگان مستقیما بر روی آنها دخالتی ندارند. موتورهای جستجو بدین سبب از فاکتورهای برون صفحه برای رتبه بندی وب سایت استفاده می کنند، چراکه معتقدند فاکتورهای تحت کنترل ناشر به تنهایی بهترین نتیجه بندی را به دست نخواهد آورد. به عنوان مثال، برخی از ناشران و توسعه دهندگان وب سایت ها با بکاربردن روش های متقلبانه سعی در فریفتن موتورهای جستجو داشته و در نظر دارند بوسیله این روش جایکاه بهتری در فهرست نتایج جستجو برای خود فراهم آورند. از مهم ترین فاکتورهای موثر برون صفحه ای می توان به نرخ کلیک کاربران، نرخ پرش و میزان استقبال کاربران بازدیدکننده از وب سایت اشاره نمود.

موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

 

رفتار کاربران بازدیدکننده

بدیهی است با وجود میلیاردها صفحه وب موجود در تمام دنیا، فاکتورهای ذکر شده در بالا برای رتبه بندی صحیح و دقیق آنها کافی نبوده و مستلزم فیلترهای بیشتری می باشد. از این رو موتورهای جستجوگر از خود کاربران استفاده نموده و با تحلیل و بررسی رفتار و واکنش آنها در بازدید از وب سایت ها، اطلاعات بیشتری جمع آوری نموده و با استفاده از آین داده ها سعی در بهبود نتایج جستجوی خود دارند. بطور معمول روزانه بیش از ۴ میلیارد جستجو توسط کاربران در گوگل صورت می گیرد که هر کدام هدف متفاوتی داشته و در پی یافتن نتایج گوناگون می باشند. بازتاب کنش و واکنش های کاربران برای گوگل مهم بوده و با جمع آوری، تحلیل و بررسی این داده ها سطح استقبال و تعامل کاربران از وب سایت ها را ارزیابی می کنند. به عنوان مثال الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از ابزارهای تحلیل و بررسی رفتار کاربران بوده که گوگل از آن در رتبه بندی وب سایت ها استفاده می نماید. 

پیشنهاد درساوب: برای آشنایی بیشتر با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن بر رتبه بندی وب سایت این صفحه را ببینید

 

حتما بخوانید  امن ترین و نا امن ترین مرورگرهای وب کدامند؟

موفقیت وب سایت در موتورهای جستجو

سئو منفی و جرایم آن

در کنار تمامی این موارد که بیان شد، فاکتورهای منفی سئو نیز تاثیر گذار بوده که موسوم به کلاه سیاه می باشند و در صورت استفاده از آن در وب سایت از نگاه موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناسایی شده و موجب جریمه وب سایت از سوی آنها خواهد شد. بدیهی است این امر باعث افت شدید رتبه وب سایت در فهرست نتایج جستجو و یا حتی حذف کلی سایت در این فهرست خواهد شد. این بدان مفهوم است که گوگل از این وب سایت ها در ارائه نتایج جستجو به کاربران استفاده نخواهد کرد و به عبارتی در لیست سیاه گوگل قرار می گیرند. همچنین شواهدی در این رابطه موجود است که موتورهای جستجو نقض قوانین سئو را معمولا به منزله فریب دادن خود از سوی وب سایت ها تلقی نموده و جرایمی برای آنها منظور خواهند کرد. از جریمه های گوگل نیز می توان به پنالتی گوگل اشاره نمود.