فاکتور DwellTime چیست و چه تاثیری بر سئو دارد

فاکتور DwellTime

فاکتور DwellTime چیست؟

فاکتور DwellTime در تعریف لغوی عبارت است از زمان ماندگاری، زمان توقف، تایم خاموشی و …که ما از آن صرف نظر نموده و به معنای مفهومی DwellTime در مقوله سئو و بهینه سازی وب سایت می پردازیم. منظور از عبارت DwellTime در سئو مدت زمانی که کاربر بازدیدکننده در پی جستجوی کلیدواژه ای مشخص در موتورهای جستجو با کلیک بر روی یک نتیجه وارد وب سایتی شده و در صورت مغایرت محتوای آن با عبارت جستجو شده به موتور جستجو بازگشته و دوباره همان کلیدواژه را جستجو می کند را DwellTime می نامند.

عملکرد فاکتور DwellTime چگونه است؟

فاکتور DwellTime به نوعی شبیه به مدت زمان ماندگاری کاربر در وب سایت بوده و تقریبا مانند همان عمل می کند. البته این یک نظر شخصی بوده و غیر رسمی می باشد. ول بطور کل هر چه مدت DwellTime کمتر و پایین تر باشد، در نتیجه وب سایت مورد نظر از سوی کاربر کمتر مورد استقبال واقع شده است. در مورد فاکتور DwellTime تا کنون هیچ تایید و یا تکذیبی از سوی گوگل مبنی بر استفاده و تاثیر آن بر نتایج جستجو و رتبه بندی وب سایت ها صورت نگرفته است. ولی اینطور به نظر می رسد گوگل با استفاده از فاکتور DwellTime میزان استقبال کاربران ارجاع داده شده از وب سایت ها را ارزیابی نموده و از آن به عنوان فاکتوری در رتبه بندی فهرست نتایج خود استفاده می کند. بدیهی است گوگل تمایل به نمایش وب سایت‌های بیشتر مورد استقبال قرارگرفته را در رتبه‌های نخست فهرست نتایج نمایش دهد تا کاربر را به نتیجه مورد نظر خود نزدیک تر نماید. با توجه به این موضوع باید عنوان کرد فاکتور DwellTime اهمیت قابل توجهی در سئو دارد. ولی از سوی دیگر برخی کارشناسان سئو بر این باورند فاکتور DwellTime در رتبه بندی گوگل تاثیری نداشته، چرا که این فاکتور توسط وب سایت Moz.com ارائه شده و ارتباطی به گوگل ندارد. این اختلاف نظرها به خاطر عدم وجود منبع رسمی در مورد DwellTime می باشد.

حتما بخوانید  دیفر کردن جاوا اسکریپت و تاثیر آن در SEO

فاکتور DwellTime

 

در هر صورت یکی از وظایف اصلی هر وبمستری که باید آن را بطور ویژه در دستور کار خود قرار دهد، دستیابی به فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی فهرست نتایج گوگل و آگاهی از عملکرد و میزان تاثیر گذاری هرکدام می باشد. آنچه مسلم است گوگل همواره سعی در اختفا و پنهان سازی الگوریتم های مورد استفاده خود داشته و از دستیابی و آگاهی افراد به آنها محافظت می نماید. زیرا با مستور ماندن الگوریتم های گوگل، استفاده از سئو منفی و یافتن روش های فریب دهنده و متقلبانه بمنظور دور زدن موتورهای جستجو به مراتب کمتر خواهد بود.

پس بنابراین لاجرم باید از روش قدیمی آزمون و خطا و انجام آزمایشات مکرر و کسب تجربه از آنها فاکتورهای مهم و موثر گوگل را پیدا نموده و مورد بررسی قرار دهیم. تا با کسب اطلاعات تکمیلی اقدام به بهینه سازی وب سایت بر مبنای این فاکتورها و الگوریتم ها نماییم.

حتما بخوانید  بزرگترین کلاهبرداری قرن توسط شرکت اینتل

نتیجه گیری نهایی در مورد فاکتور DwellTime

اگرچه فاکتور DwellTime از الگوریتم های ارائه شده گوگل نبوده و توسط وب سایت Moz.com ارائه شده است و جزء فاکتورهای تایید شده گوگل نیز نمی باشد، ولی لازم است به این موضوع توجه داشت که گوگل به شدت در پی بهبود، بروزرسانی آن دسته از  پارامترهای مربوط سئو می باشد که رابطه مستقیمی با تجربه کاربری دارند و به مرور میزان اثر گذاری آنها را افزایش می دهد. چنانچه موضوع فوق صحیح باشد پس می توان ادعا نمود فاکتور DwellTime نیز توسط گوگل استفاده شده و در رتبه بندی آن موثر خواهد بود.