فلش در طراحی سایت چه تاثیری خواهد داشت

فلش در طراحی سایت

فلش چیست؟

فلش به انگلیسی flash نام نرم افزاری کاربردی بمنظور ایجاد و ساخت انواع بازی‌های دو بعدی، فیلم، مالتی مدیا و مجموعه‌های پویای اینترنتی می باشد که ابتدا توسط کمپانی ماکرومدیا به انگلیسی Macromedia ارائه شد و پس از خریداری امتیاز آن توسط کمپانی ادوبی به انگلیسی Adobe از دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد با نام ادوبی فلش شناخته شد. بعدها برنامه پخش کننده فلش با عنوان Flash Player نیز توسط همین کمپانی معرفی و نسخه های سازگار آن با اکثر سیستم عامل ها روانه بازار گردید.

 

فلش در طراحی سایت

 

کاربردهای فلش در طراحی سایت

فلش در طراحی سایت در گذشته کاربردهای زیادی داشت. بطوریکه فن آوری فلش برای تولید حرکت و صوت در طراحی وب سایت و همچنین ساخت برنامه های چند رسانه ای و حتی ایجاد تبلیغات در وب، بسیار پر کاربرد بوده و مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از ویژگی های جالب آن ایجاد تصاویر با کیفیت برداری بود که دارای قابلیت اعمال هر گونه تغییرات در سایز تصویر بدون کاهش کیفیت آن بود. تکنولوژی فلش فرایند متحرک سازی اجزای صفحه را با آغاز یک جابجایی و به پایان رساندن آن ایجاد می کند که اصطلاحا به آن tweeining گفته می شود. فرامین ساختاری فلش در مقایسه با سایر نرم افزارهای مشابه چون نرم افزار swishmax و برنامه هایی از این دست به مراتب پیچیده تر بوده، همچنین ویژگی های آن نسبت به سایر برنامه ها بسیار پیشرفته می باشد که همین امر موجب شهرت و محبوبیت فلش در متحرک سازی شده است. با توجه به پیچیدگی و پیشرفته بودن ساختاری فلش بدیهی است یادگیری و کسب مهارت بکار بردن آن نیز کمی دشوار خواهد بود. ولی در عوض .منتهای مراتب استفاده از فلش مشکلات بسیاری نیز بهمراه داشت که موجب استفاده کمتر از فلش و در نهایت منسوخ شدن این تکنولوژی گشت. البته در حال حاضر نیز برخی طراحان وب در طراحی صفحات خود از فلش استفاده می کنند و کلیه محتوا و اجزای وب سایت مبتنی بر فلش طراحی و ایجاد می گردد. بدیهی است که این گونه وب سایت ها مشکلات بسیاری داشته و موانع زیادی بر سر راهشان خواهد بود که در ادامه به ذکر آنها و دلایل کلی منسوخ شدن این تکنولوژی خواهیم پرداخت.

 

فلش در طراحی سایت

 

معایب فلش در طراحی سایت

نخستین ایرادی که در استفاده از فلش در طراحی سایت وجود داشت، این بود که فایل های فلش به تنهایی قابل نمایش نبودند و نمایش آنها مستلزم برنامه ای به نام فلش پلیر بود که می بایست در سیستم کاربر نصب می شد. مشکل دیگر استفاده فلش در طراحی سایت، حجم بالای آن بوده که موجب کند شدن سرعت بارگذاری صفحات و همچنین افزایش استفاده از داده ها و پهنای باند اینترنت می باشد. اما صرف نظر از این موارد ضعف اصلی فلش در مقوله سئو می باشد و از این رو که موضوع سئو برای هر وبمستری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در رتبه و جایگاه وب سایت نزد موتورهای جستجو نیز موثر می باشد، پس باید از آن دوری کرده و بر حذر بود. نکته قابل ذکر دیگر اینکه وب سایت هایی که به صورت تمام فلش طراحی شده یا اصطلاحاً فول فلش می باشند قابلیت ایندکس شدن به طور کامل توسط موتورهای جستجو را به دلیل عدم وجود نشانی یکتا و لینک برای صفحات داخلی و صرفا داشتن یک نشانی در نظر گرفته شده برای صفحه اصلی وب سایت نداشته و به همین خاطر محتوای صفحه هات داخلی آنها  هرچند محتوای غنی و  دارای  اصالت باشد توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نبوده و به همین سبب در نتایج جستجو مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

یکی دیگر از معایب محسوس در فلش وجود تجربه کاربری نسبتاً ضعیف در آن می باشد. به همین سبب هنگام استفاده از فلش در طراحی سایت قادر به ایجاد ناوبری مورد نیاز و متناسب برای هدایت کاربر بازدیدکننده نخواهیم بود که این امر باعث سردرگمی کاربر شده و مستلزم صرف مدت زمان بیشتری توسط او جهت یافتن مطلب و محتوای مورد نظرش در وب سایت خواهد شد. همچنین وب سایت های فلش فاقد ویژگی بهیینه سازی خودکار صفحات داخلی سایت همچون بخش هدر، متن جایگزین تصاویر(Alt)، ویژگی انکر تکست و متاتگ های عناوین و توضیحات می باشند. که هر دو مورد فوق از نگاه موتورهای جستجوگر یک نمره منفی بحساب آمده و برای سئو زیان بار خواهد بود.

به نظر می رسد  دلایل ذکر شده در بالا برای اجتناب و عدم استفاده  از فلش کافی و قانع کننده باشد به طور کلی توصیه تمامی متخصصان و کارشناسان مسائل سئو و بهینه سازی وب سایت  عدم استفاده فلش  در طراحی وب سایت می باشد ولی چنانچه  به هر دلیلی مایل به استفاده از  آن هستید سعی کنید به هیچ وجه در قسمت های مهم وب سایت مثل قسمت هدر و بخش های مرتبط با آن همچون منو ها و عناوین صفحه فلش استفاده نکنید.

فلش در طراحی سایت

فلش در طراحی سایت و تاثیر آن برسئو

سئو و بهینه سازی شاید مهمترین موضوع حیاتی هر وب سایت بوده و بررسی مستمر و مداوم آن در دستور کار هر وبمستری می باشد. بدین منظور تمامی قسمت های وب سایت باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از صحت و سلامت هر کدام اطمینان حاصل گردد. اکنون فارغ از سایر عوامل موثر در این زمینه در نظر داریم، تاثیر فلش بر سئو را مورد بررسی قرار دهیم.

حتما بخوانید  مزایای طراحی سایت ریسپانسیو

با توجه به منسوخ شدن و از میان رفتن کاربرد فلش در طراحی سایت ولی هنوز هم بعضا وب سایت هایی وجود دارد که بواسطه بهره بردن از فلش ظاهری زیبا و مجذوب کننده دارند که هر کاربری در نگاه اول محو زیبایی آنها می شود. حال پرسشی به میان می آید که آیا این ظاهر زیبا برای موتورهای جستجوگر نیز قابل مشاهده بوده و باعث جلب نظر آنها خواهد شد یا خیر؟ آنچه مسلم است پاسخ منفی است و باید گفت این زیبایی از دید موتورهای جستجو پنهان می باشد.

مهم ترین نیاز هر وب سایت قرار گرفتن در فهرست نتایج جستجو بوده که این امر مستلزم ایندکس صفحات و محتوای آن توسط ربات های خزنده این موتورها می باشد. این در حالی است که ربات های مذکور امکان دسترسی و مشاهده کامل محتوای وب سایت های فلش را نداشته و از این فرصت محروم می باشند. چندی پیش در وبلاگ گوگل خبری مبنی بر عدم پشتیبانی از فلش در ورژن ۵٣ به بعد مرورگر گوگل کروم منتشر نمود. از این پس محتواى فلش موجود در صفحات وب بطور خودکار توسط این مرورگر بلاک خواهند شد. انتشار این خبر در واقع تیر خلاص گوگل بر استفاده فلش در طراحی سایت بود و هرگونه شک و شبهه در رابطه با این موضوع را برطرف نمود.

حتما بخوانید  رتبه الکسا چیست و چه اهمیتی برای وب سایت دارد

حال چنانچه شما هم در وب سایت خود از بنرهای تبلیغاتى مبتنی بر فلش یا به هر شکل دیگر استفاده مى نمایید، موعد خداحافظی با این تکنولوژی منسوخ فرا رسیده و هر چه زودتر باید در صدد بهینه سازی وب سایت خود و پاکسازی آن از فایل های فلش برآیید. چرا که اگر وب سایت شما حتی زیباترین وب سایت در تمام وب هم باشد، چنانچه فاقد بازدیدکننده باشد در واقع هیچگونه ارزش و اعتباری نخواهد داشت.