ماه عسل گوگل چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

ماه عسل گوگل

ماه عسل گوگل چیست؟

اگر شما یک وبمستر یا مدیر و صاحب یک وب سایت یا وبلاگ باشید احتمالا تا کنون با این مورد مواجه شده اید که به محض انتشار یک محتوای جدید در وب سایت، به سرعت و پیش از آنکه حتی فکرش را بکنید، رتبه و جایگاه نسبتا خوبی در فهرست نتایج جستجوی گوگل برای آن عبارت کسب نموده باشید و بمدت ۲ یا ۳ روز و حتی ۱ هفته این وضعیت ادامه داشته باشد و شما سردمدار فهرست نتایج گوگل در عبارت مورد نظر باقی بمانید و حتما این موضوع موجب شگفت زدگی شما خواهد شد تا اینکه پس از مدت زمان مذکور بطور یکباره و ناگهانی سقوط آزاد کرده و جایگاهتان به رتبه های پایین تر یعنی رتبه ۴۰ یا ۵۰ و حتی ۱۰۰ تنزل نماید. اینجاست که شما سخت به تکاپو می افتید و در صدد یافتن دلیل آن خواهید بود.

در واقع سبب این رویداد شما نیستید و عملکردتان موجب جریمه شما از سوی گوگل نبوده، بلکه علت این رویداد فقط جلب توجه گوگل به سوی محتوای جدید و باز کردن میدان و دادن فرصت برای رقبای شما جهت امتحان بخت و اقبال خود برای  دیده شدن در گوگل می باشد که به آن google honeymoon یا همان ماه عسل گوگل گفته می شود.

در حال حاضر این موضوع بعضی از مشکلات رایج پرسش‌های دائمی مدیران و صاحبان وب سایت ها تبدیل گشته است که بعد از ماه عسل گوگل این سوال ملکه ذهن آنها می شود وب سایت ما که در ابتدا کاملاً موفق بوده و جایگاه خوبی  و صدر نشین فهرست نتایج جستجوی گوگل بود چه عاملی باعث  تنزل یکباره و ناگهانی آن شده است. اغلب افراد چنین می پندارند که گویا  مرتکب اشتباهاتی در عملکرد خود شده اند و این  امر منجر به جریمه آنها از سوی گوگل و در نتیجه افت رتبه و جایگاهشان در نتایج جستجو گشته است، چراکه این افراد از موضوع ماه عسل گوگل اطلاعی نداشته و این نزول ناگهانی را مرتبط با عملکرد وب سایت خود تلقی می کنند حال با ما همراه باشید تا بیشتر با اصطلاح ماه عسل گوگل آشنا شده و به تفصیل به تشریح آن بپردازیم. در ابتدا لازم به ذکر است که ماه عسل گوگل ضمن اینکه برای تمامی وب سایت های نوبنیاد و تازه کار استفاده می شود، در عین حال محتوای تازه انتشار یافته وب سایت های قدیمی را هم زیر نظر داشته و شامل حال آنها نیز می شود.

حتما بخوانید  ترجمه خودکار جستجوگر گوگل

 

ماه عسل گوگل

 

در واقع وب سایتی که با انتشار یک محتوای جدید یکباره رتبه و جایگاه  خوبی در نتایج جستجو کسب  می کند، برای زمان کوتاهی جایگزین یکی از وب سایت های صاحب رتبه بالا در فهرست نتایج می شوید و در این بازه زمانی ربات های خزشگر گوگل اقدام به جمع آوری اطلاعاتی راجع به واکنش کاربران بازدید کننده آن وب سایت، میزان تعداد کلیک کاربران بر روی لینک ها و در آخر نرخ پرش یا به عبارتی ضریب خروج کاربران از وب سایت مورد نظر پرداخته و آنها را با توجه به الگوریتم های خود مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد داد. زیرا موارد ذکر شده مهم ترین عوامل تعیین رتبه و جایگاه شما در فهرست نتایج جستجو بوده و در تصمیم نهایی گوگل نقش مهمی خواهند داشت. چنانچه پس از گذشت مدت زمان مذکور وب سایت مورد نظر رتبه خود را از دست داده و به رتبه های  پایین تر تنزل نمایند، در حقیقت افت رتبه نداشته بلکه دوران شیرین ماه عسل گوگل به پایان رسیده و وب سایت مورد نظر به جایگاه اصلی خود بازگشت است.

تفاوت ماه عسل گوگل با سندباکس گوگل چیست؟

درباره تفاوت‌های بین ماه عسل گوگل و سندباکس گوگل باید گفت، در واقع هردو دارای هدف یکسانی هستند که تشخیص و تعیین رتبه واقعی هر وب‌سایت می‌باشد ولی از لحاظ عملکرد کاملا از هم متفاوت بوده. بدین ترتیب که هر دوی آنها طی یک بازه زمانی رخ داده ولی اولی یعنی ماه عسل گوگل اعطای یک آوانس و فرصتی از سوی گوگل بوده که شانس خود را بیازمایید و بیشتر به سکوی پرتاب شباهت دارد، این در حالی است که دومی یعنی سندباکس گوگل مانند یک قرنطینه بوده و برای مدت معینی از دسیابی شانسی وب سایت به رتبه های بالا ممانعت می نماید ضمن اینکه ماه عسل گوگل در هر زمانی اتفاق افتاده و متوجه صفحه ای خاص و تازه انتشار یافته ای باشد. این در حالی است که سندباکس صرفا در بدو شروع فعالیت و ایجاد یک وب سایت رخ داده و کلیه محتوا و صفحات آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد. گفتنی است این روش ها هردو نظارتی بوده و هدف نهایی شان تعیین رتبه و جایگاه حقیقی هر وب سایت در فهرست نتایج گوگل می باشد.

حتما بخوانید  جی کوئری و کاربرد آن در طراحی وب سایت

در واقع فرایند ایجاد و طراحی وب سایت و پیشرفت و ترقی آن همانند بازی روزگار می باشد و فراز و نشیب های بسیاری داشته که باید پشت سر نهاد. همچنین لازم است ضمن تلاش و تکاپوی مستمر و روز مره صبور بوده و شکیبا باشیم. از کسب موفقیت های کوچک و گذرا دچار خود باوری نشده و به آنها دل نبندید و با شکست های مقطعی که بنا به دلایل مختلف با آنها روبرو خواهید شد دچار یاس و نا امیدی نگردید ضمن اینکه از تمامی آنها تجربه کسب نموده و همواره مطابق با اصولو قوانین سئو که از سوی موتورهای جستجو ارائه می شود عمل نمایید

در آخر به عنوان نصیحت پایانی اکیدا توصیه می کنیم، هرگز از روش های متقلبانه و فریبنده به منظور فریب موتورهای جستجو استفاده نکنید و همیشه به این موضوع توجه نمایید که بار کج هیچ گاه به مقصد نخواهد رسید. ممکن است شما در ابتدا با استفاده از این روش های جانبی موفق به فریب موتورهای جستجو باشید ولی توجه داشته باشید این موضوع موقتی بوده و در نهایت دستتان رو خواهد شد، آنگاه تمامی زحماتتان بر باد رفته و ضمن متحمل جریمه هایی سوی موتورهای جستجو خواهید شد که در این صورت باید از صفر شروع کرده و صبر پیشه کنید تا دوباره موفق به کسب اعتماد  آنها باشید.

 

تهیه و تنظیم مقاله از : حامد کاشنده

منبع : درساوب