عوامل موثر بر کاهش نرخ پرش وب سایت

نرخ پرش یا Bounce Rate وب سایت

قبل از اینکه به بررسی عوامل تاثیر گذار بر کاهش نرخ پرش بپردازیم، لازم است با تعریف کلی نرخ پرش یا Bounce Rate آشنا باشید، که ما در مطلب Bounce Rate یا نرخ پرش در سایت چیست؟ بطور مفصل در این باره توضیح داده ایم، پس اگر با مفهوم کلی نرخ پرش آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم ابتدا این مطلب را بخوانید.
همان طور که در مقاله نرخ پرش چیست گفتیم عوامل بسیاری در وبسایت می توانند بر کاهش یا افزایش نرخ پرش بصورت مستقیم یا غیر مستقیم تاثیرگذار باشند. در ادامه به مهم ترین این موارد اشاره خواهیم نمود که با رعایت آنها شاهد کاهش و پایین آمدن نرخ پرش در وبسایت خواهیم بود، پس با ما همراه باشید.
کاهش نرخ پرش

۱- افزایش سرعت وب سایت

سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای کلی سئو بشمار می رود، که هم نزد موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است، بطوریکه وبسایت هایی با سرعت بارگذاری کم و اصطلاحا کند هر چقدر هم که محتوای تازه و با ارزشی داشته باشند رتبه خوبی در نتایج جستجو نخواهند داشت و به مرور جایگاهشان رو به تنزل خواهد گذاشت و هم از طرفی باعث دلزدگی کاربران و صرف نظر از ادامه بازدید وبسایت خواهد شد. این یک اصل کلی است و اکثر کاربران انتظار دارند که یک صفحه وب در زمان ۲ ثانیه و حتی کمتر از آن بارگذاری و نمایش داده شود، و اگر این زمان از ۳ ثانیه فراتر رود حدود ۹۰ درصد کاربران از بازدید منصرف شده و سراغ سایر نتایج جستجو خواهند رفت.
پس بنابراین می توان گفت هرچه سرعت بارگذاری یک وب سایت بیشتر باشد نرخ پرش از آن دچار سیر نزولی خواهد شد و بالعکس هرچه سرعت بارگذاری کمتر باشد در نتیجه نرخ پرش هم تعالی خواهد نمود. پس نتیجه می گیریم سرعت بارگذاری صفحات تاثیر مستقیم در کاهش یا افزایش نرخ پرش از وب سایت دارد و یک وبسایت کند تهدیدی جدی برای یک کسب و کار بوده و حتی می تواند آن را به ورطه نابودی کشانده و از دور خارج نماید. پس لازم است قبل از طراحی سایت در خرید هاست مناسب و استاندارد دقت کافی داشته و در مراحل طراحی سایت نیز به پارامترهای مربوط به سرعت نیز توجه نمود.
همچنین بعنوان یک وبمستر و مدیر سایت باید بطور مستمر سرعت بارگذاری وب سایت را بررسی نمود تا در صورت بروز اشکالات احتمالی از آنها آگاه شده و نسبت به برطرف سازی آن اقدام نماییم. بدین منظور می توانید از این ابزار جهت بررسی سرعت سایت استفاده نمایید.
سرعت بارگذاری

۲- طراحی ریسپانسیو و واکنشگرا

خوب همانطور که میدانیم ریسپانسیو استانداردی بمنظور سازگاری صفحات وب با سایزهای مختلف نمایشگرها در رزولوشن های متفاوت می باشد و با توجه به این موضوع که امروزه درصد قابل توجهی از کاربران اینترنت با استفاده از گوشی موبایل، آیفون، آیپد و تبلت های گوناگون وبگردی می کنند این موضوع که آیا وبسایت ما در تمامی این دستگاه ها بطور صحیح نمایش داده می شود یا خیر؟ بسیار مهم و امری حیاتی بحساب می آید که باید بصورت تخصصی بررسی شود.
موضوع سازگاری طراحی سایت با اندازه و رزولوشن های متفاوت یا اصطلاحا طراحی سایت ریسپانسیو جزء مواردی است که بصورت مستقیم در میزان نرخ پرش سایت تاثیر گذار می باشد. چرا که در صورت عدم ریسپانسیو بودن طراحی سایت کاربرانی که با این گونه دستگاه ها وارد وبسایت شوند اغلب با صفحات بهم ریخته روبرو خواهند شد که بطور صحیح نمایش داده نمی شود. پس کاربر ناچار به ترک صفحه و مراجعه به سایر نتایج جستجو که احتمالا رقبای شما هستند می باشد که این به ضرر شما و منفعت رقیبان تان خواهد بود.
پس بنابراین با توجه به اهمیت موضوع ریسپانسیو و واکنش گرایی طراحی سایت باید بعنوان یک مدیر و وبمستر در زمان طراحی وب سایت به این موضوع توجه کافی داشت و پس از اتمام طراحی سایت از نمایش صحیح وبسایت در نمایشگرهای مختلف اطمینان حاصل نمود. همچنین برای تست ریسپانسیو بودن طراحی سایت می توان از این ابزار استفاده نمود.
ریسپانسیو

۳- استفاده از Call To Action

هدف از طراحی سایت غالبا انتقال اطلاعاتی پیرامون موضوع اصلی سایت و کسب و کار آن به کاربران و بازدیدکنندگان می باشد. اما شاید اطلاعاتی در این میان باشد که اهمیت بیشتری داشته و بخواهیم آنها را از سایر اطلاعات متمایز کنیم، بطوریکه هرچه بیشتر و بهتر توسط کاربران دیده شده و جلب نظر کنند.Call To Action ها به نحو احسن این کار را انجام می دهند و ایده خوبی به نظر می آیند . اگر انتخاب و استفاده از Call To Action بدرستی و خلاقانه صورت پذیرد، بطور چشمگیری شاهد کاهش نرخ پرش خواهیم بود. چرا که با جلب توجه کاربر مانع خروج او از صفحه شده و به بازدید سایر صفحات ترغیب خواهیم نمود.
طبق بررسی و تحقیقات انجام شده بدست موسسه Small Biz Trends  بیش از ۷۰% از وب سایت هایی که در کسب و کارشان موفق نبوده اند بطور صحیح و مناسب از کال تو اکشن ها بهره نبرده اند و بهمین خاطر نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایینی را تجربه نموده اند و شاید یکی از دلایل عدم موفقیتشان همین بوده باشد. البته این بسته به هنر طراح در طراحی سایت است که تا چه حد سلیقه و خلاقیت از خود نشان داده و کال تو اکشن های جذابی خلق نماید که در نگاه نخست باعث جذب کاربران و جلب توجه آنها گردد. ولی باید این نکته را یاد آور شد که نباید در این مورد افراط نمودد چرا که در نهایت باعث حساسیت و دلزدگی در کاربر شده و کاربر با احساس ناخوشایندی وب سایت را ترک خواهد نمود.
کال تو اکشن

۴- عدم استفاده از Pop Up

در سطح گسترده ی وب روش های فراوانی جهت تبلیغات آگهی وجود دارد که آزار دهنده ترین نوع آن پنجره های بازشو یا پاپ آپ هستند، خصوصا زمانیکه پنجره باز شده نامرتبط با موضوع صفحه باشد. حتما برای شما هم پیش آمده حین بازدید از سایتی به محض اولین کلیک در صفحه تعدادی پنجره یا تب جدید بصورت متوالی باز شده که هیچ ارتباطی با موضوع صفحه ندارد، بی شک این مورد برایتان آزار دهنده بوده است، این تبلیغات آزاردهنده در واقع همان پنجره های پاپ آپ هستند که با جاوا اسکریپت ایجاد شده و در طراحی سایت اغلب برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کاربران به محض مشاهده این گونه صفحات سریعا اقدام به بستن و ترک صفحه می کنند طبق آخرین بررسی و آمارهای بدست آمده در سال ۲۰۱۳ میلادی با انجام یک نظرسنجی بیش از ۸۰% از نمونه جامعه آماری تبلیغات PopUp را آزاردهنده ترین مسئله در سطح وب اعلام نموده اند که یقینا تا کنون با افزایش این نوع تبلیغات این رقم هم افزایش پیدا نموده.
در واقع پاپ آپ یک ویژگی جالب در طراحی سایت است که باید فقط در زمان و جای خود استفاده شود تا مفید و تاثیرکذار بوده و موجب آزار کاربر نشود. ولی متاسفانه افراد و سایت های سودجو در سطح وب بدلیل استفاده بسیار و بی مورد از پاپ آپ و ایجاد تنفر در کاربران باعث شده اند که ما همواره سعی کنیم از این قابلیت استفاده نکنیم. البته مرورگرهای پیشرفته مانند مکستون قابلیت مسدود سازی این تبلیغات را دارند ولی اثر کاربران از آن بی اطلاع هستند چرا که هنوز از مرورگر پیر اینترنت اکسپلورر استفاده می کنند.
پاپ آپ

۵- افزایش خوانایی و کیفیت محتوا

کیفیت و خوانایی محتوا یکی از فاکتور های کلیدی سئو بوده که هم از نظر موتورهای جستجو اهمیت داشته و هم در جلب نظر کاربران موثر می باشد. در مقابل نیز عدم کیفیت و خوانا بودن مطلب و محتوا تاثیر منفی در سئو داشته و موجب افزایش شدید نرخ پرش خواهد شد. میزان خوانایی محتوا به عواملی همچون نحوه نگارش، جمله بندی مطلب، فرم قالب بندی متن که شامل فونت، سایز، فاصله بین خطوط و مواردی از این دست بستگی دارد.
بطور مثال پس از جستجو در اینترنت با صفحه ای روبرو می شویم که محتوایی مرتبط و قوی ولی ناخوانا دارد، قطعا اکثر کاربران به ارزش محتوایی آن پی نخواهند برد و از مطالعه آن منصرف خواهند شد. یا مطلب مشابهی که در پارگراف های طولانی و فاقد تیتر قرار گرفته باشد، بدون شک موجب ایجاد ترس در کاربر و انصراف از ادامه بازدید می شود. استفاده از تیترهای هدینگ برای قسمت بندی متن به شکلی که هر قسمت با تیتر مربوط مشخص شده باشد بنحوی که کاربر با نگاه مروری بخش مورد نظر خود را بوسیله تیترها پیدا نماید. پس بعنوان یک وبمستر باید به این موارد توجه داشته باشیم و در نهایت محتوایی خوانا و گویا ایجاد نماییم که در کاربر ایجاد تمایل نسبت به مطالعه آن نماید.
کیفیت محتوا

۶- ایجاد لینک دهی داخلی در وب سایت

یکی از موضوعاتی که در سئو بسیار مورد تاکید قرار گرفته لینک دهی داخلی از یک مطلب به سایر مطالب و صفحات سایت می باشد که حتی توسط گوگل نیز بسیار توصیه شده است و گذشته از آن تاثیر بسزایی در کاهش نرخ پرش بهمراه دارد. سعی کنید فهرستی از برترین مطالب سایت خود ایجاد نموده و آن را در محل مناسبی مانند سایدبار قرار دهید تا در صورتیکه کاربر پس از ورود به صفحه محتوای آن را مغایر با موضوع جستجوی خود دانست، بجای ترک وب سایت توسط فهرست آرشیو شده به سایر صفحات هدایت شود.
در مورد لینک های خارجی به سایر وب سایت ها هم توجه داشته باشید که نحوه باز شدن لینک ها را خصوصا اگر در ابتدای مطلب قرار دارند بصورت باز شدن در صفحه جدید تنظیم نمایید. چون در غیر این صورت کاربر در همان ابتدای مطلب با کلیک نمودن بر روی لینک از سایت شما خارج شده و به مقصد لینک ارجاع داده می شود که همین امر باعث بالا رفتن نرخ پرش خواهد شد.
لینک
حتما بخوانید  اهمیت و تأثیر سرعت بارگذاری وب سایت