روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت

در زمینه طراحی اعم از طراحی گرافیک، وب و یا طراحی سه بعدی رنگ ها مهم ترین نقش را ایفا می کنند، چرا که رنگ ها ارتباط مستقیمی با احساسات دارند بطوریکه در نگاه اول دید کلی و درک عمومی به شخص بیننده ارایه می دهند. رنگ ها هر کدام حامل پیامی هستند که با ارسال آن به ضمیر ناخودآگاه انسان موجب تحریک احساسات و بروز حالت هایی همچون شادی، غم، آرامش، اعتماد، امنیت، هیجان و حتی ترس می شوند.
روانشناسی رنگ ها یعنی مطالعه آثار روانشناختی رنگ ها در روحیات شخص بیننده و القای حس مورد نظر به وی. همچنین رنگ ها می توانند باعث ایجاد تغییر در رویکرد شخص و متقاعد سازی او به انجام کاری شوند.
در مقوله طراحی وب سایت مهم ترین عامل مناسبت رنگ با محتوای وب سایت است و رنگ ها باید با توجه به موضوع و نوع کاربری وب سایت انتخاب شوند. نکته دیگر در این زمینه که بسیار دارای حائز اهمیت بوده ترکیب صحیح رنگ ها با یکدیگر و استفاده از رنگ های مکمل می باشد بطوریکه کنتراست مطلوبی میان رنگ ها ایجاد شود.

 

رنگ ها در طراحی سایت.jpg

 

   در این مطلب از درساوب با ما همراه باشید تا بپردازیم به خواص رنگ ها و تاثیر آن در طراحی وب سایت:

 

مشکی

رنگ مشکی در باور کلی نشانه سلطه و قدرت است، در باور دیگر مشکی نشانه اطاعت و فرمانبرداری است، از همین رو کشیشان مسیحی برای نشان دادن اطاعت و بندگی خداوند جامه مشکی به تن دارند. این رنگ در زمینه مد طرفداران بسیاری دارد چون هم شیک و با دوام است هم شخص را لاغرتر نشان می دهد. در زمینه طراحی وب سایت نیز رنگ مشکی به دلیل هماهنگی کامل با سایر رنگ ها بسیار پر کاربرد است به نحوی که برای ایجاد کنتراست با سایر رنگ ها بهترین انتخاب است. استفاده از رنگ مشکی برای زمینه قسمت های محتوایی سایت که متن در آنها قرار می گیرد مناسب نیست و آثار منفی به جا می گذارد

سفید

رنگ سفید مظهر پاکی و معصومیت است چون هر گونه لک و آلودگی را نمایان می کند و در بیان عامه چرک تاب است. سفید نیز همچو مشکی کنتراست خوبی با سایر رنگ ها دارد و به همین علت در طراحی وب سایت زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، برای پس زمینه محتوایی وب سایت و متون رنگ سفید شاید بهترین انتخاب باشد.

قرمز

قرمز گرم ترین و پر شورترین رنگ است که موجب سریع تر شدن ضربان قلب و تنفس و همچنین بروز احساسات و هیجان در انسان می شود، به همین سبب آن را رنگ عشق می نامند. هیچ رنگی مانند قرمز توجهات را به خود جلب نمی کند، از همین رو در طراحی وب سایت برای مشخص نمودن نقاط حساس و مهم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال برای طراحی یک دکمه که نیاز به ترغیب و تشویق کاربر دارد بهترین و موثرترین گزینه قرمز است.

آبی

آبی نشانه امنیت، صلح، آرامش و وفاست، چرا که به رنگ آسمان و دریاست، که موجب ترشح هورمون های آرام بخش در مغز شده و احساس امنیت و دوستی را به ارمغان می آورد. آبی همچنین نشان مسئولیت پذیری است و باعث جلب اعتماد می گردد، به همین خاطر در وب سایت های فروشگاهی آنلاین و سایت هایی که معاملات مالی و پرداخت آنلاین وجه در آنها صورت می گیرد یا سایت هایی که به هر شکل دیگر نیاز به جلب اعتماد کاربر دارند استفاده از رنگ آبی بهترین گزینه می باشد.

سبز

سبز رنگ طبیعت و تازگی است، این رنگ برای چشم انسان ملایم ترین رنگ بوده و احساس طراوت و شادابی به همراه دارد. به بیان بعضی در تجارت نیز نشانه ثروت و جاه و مقام است.استفاده از رنگ سبز در وب سایت هایی که راجع به طبیعت و محیط زیست هستند به جا و مناسب می باشد. همچنین رنگ سبز باعث آسانی و تسریع در خواندن مطالب می شود، پس اسستفاده از این رنگ در وب سایت هایی که محتوای آموزشی دارند نیز مناسب و مفید است.

زرد

زرد نشانه گرمی آفتاب است که در آدمی باعث افزایش تمرکز و همچنین افزایش متابولیسم سوسخت و ساز بدن می گردد. رنگ زرد علی رغم اینکه رنگی شاد به حساب می آید باعث بروز خشم در انسان شده از این رو در اتاق های زرد افراد بیشتر عصبانی می شوند. در تجارت این رنگ را نیز نشانه ذهنیت خوب و روشن فکری می دانند پس این رنگ در طراحی وب سایت های فروشگاهی نیز می تواند کاربرد داشته باشد.

صورتی

صورتی همان قرمز کم رنگ است که با توجه به کم رنگ شدن ولی تا حدودی آثار قرمز را با خود به ارث برده، به همین رو بیانگر و نشان عشق است. به بیان دیگر صورتی رنگی رویایی است و آرام بخش بوده و احساس ملایمی به همراه دارد و رنگ مورد علاقه بانوان می باشد. استفاده از رنگ صورتی برای طراحی وب سایت هایی که حول و حوش امور بانوان فعالیت دارند و مربوط به خانم ها می باشند انتخابی به همتاست.