Dublin Core و تأثیرات آن بر رتبه سئو وب سایت

Dublin Core

Dublin Core چیست؟

Dublin Core مخفف عبارت Dublin Core Metadata Initiative می باشد که به اختصار DCMI هم گفته می شود در واقع یک تلاش و جنبش جهانی با هدف استاندارد نمودن و یکپارچه سازی کلی اطلاعات و داده‌های موجود در اینترنت است که از سال ۱۹۹۵ میلادی در Dublin Ohio آغاز شده و نام آن از همین مکان گرفته شده و بصورت جهانی در حال توسعه و پیشروی می باشد.

Dublin Core در واقع تشکیل شده از تعدادی متاتگ یا Metadata می باشد که هر کدام از این متاتگ‌ها حامل اطلاعاتی پیرامون بخشی از وب سایت می باشد. متاتگ‌های Dublin Core به دو صورت قابل استفاده هستند:

 ۱-Dublin Core با متادیتای ساده ۲-Dublin Core با متادیتای توصیفی

 

 

کاربرد Dublin Core چیست؟

این سیستم از اطلاعات متا برای معرفی بهتر محتویات صفحات وب استفاده میکند. Dublin Core یا همان DC صفحات سایت شما را برای حضور بهتر در وب معنایی (Web Semantic) محیا میکند و در صحفات XML، XHTML و HTML قابل اجرا می باشد.

شما به احتمال زیاد با متای توضیحات، عنوان و کلمات کلیدی در وب سایت های اینترنتی که عموما با تگ meta و در بخش head صفحات HTML تعریف میشوند آشنا هستید، Dublin Core در عمل نسخه کاملتر این تگ ها برای توصیف بهتر صفحات وب می باشد.

 

 

 

Dublin Core

تأثیرات Dublin Core بر سئوی وب سایت

استفاده از اطلاعات متا در فرمت DC میتواند بر سئو وب سایت شما نیز تاثیرگذار باشد، زیرا موتورهای جستجو این اطلاعات اضافی در صفحات وب سایت شما را به منزله تلاش برای معرفی بهتر محتویات آن میدانند. حتی اگر این اطلاعات بصورت مستقیم در الگوریتم های گوگل یا سایر موتورهای جستجو موثر نباشند، تلاش شما برای ارائه توضیحات تکمیلی برای معرفی صفحات وب میتواند موجب افزایش اعتبار و ارزش صفحه شده و درک روبات های گوگل از آن را بهبود بخشد.

توجه داشته باشید که اطلاعات قرار گرفته در این متا ها باید کاملا با محتویات صفحه شما مرتبط باشند و کلمات و عبارات بکار رفته در آن چکیده ای از متون صفحه باشند.

حتما بخوانید  موزرنک Mozrank چیست و چگونه محاسبه می شود؟

بطور قطع نمیتوان گفت که استفاده از Dublin Core موجب بهبود سئو وب سایت و پیشرفت شما در نتایج گوگل خواهد شد ولی برخی از ابزارهای آنلاین بررسی سئو وب سایت مانند Woorank این معیار را در امتیازدهی نهایی به سایت شما موثر میدانند.

گوگل بصورت مشخص اعلام نموده است که تگ کلمات کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو بی تاثیر بوده و روبات ها اهمیتی برای آن قائل نمی شوند، با این وجود بسیاری از متخصصین سئو در جهان معتقدند که استفاده صحیح از Dublin Core میتواند بر تعیین کلمه کلیدی صفحه و جایگاه آن در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد.

 

 

مهمترین علل استفاده از Dublin Core

قرار دادن آنها در صفحات و تعریف این کدها کار ساده ای است.
این کدها تاثیر بر محتویات صفحه نخواهند داشت و ظاهر سایت شما را تغییر نمیدهند.
Dublin Core یک استاندارد جهانی بوده و تحت نظر کنسرسیوم جهانی وب فعالیت میکند، در نتیجه شما در آینده با مشکلاتی مانند قدیمی شدن کدها یا بی معنی بودن تگ ها موجه نخواهید شد.
موتورهای جستجو درک بهتری از محتویات سایت شما خواهد داشت.

 

 

Dublin Core

نحوه استفاده از Dublin Core

بطور کل Dublin Core متشکل از ۲۲ تگ متا بوده که هر یک داده ها و اطلاعاتی پیرامون وب سایت ارائه می دهند و هرکدام از این تگ ها باید در جای مناسب خود قرار داده شوند تا نتیجه موردنظر حاصل گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا به چند مورد از مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره کنیم.

 

Title: تگ Title شباهت زیادی به تگ عنوان داشته و در واقع بیانگر عنوان و موضوع یا مطلع صفحه می باشد.

Description: این تگ هم همانطور که از اسمش پیداست مربوط به توضیحات می باشد که حداکثر باید در یک پاراگراف خلاصه شود.بعنوان مثال می توان نخستین پاراگراف و یا مهمترین آنها را در این تگ قرار داد.

حتما بخوانید  سئو منفی و راهکارهای مقابله و جلوگیری از آن

Date: متا تگ Date حاوی اطلاعات و داده هایی راجع به زمان انتشار صفحات و یا اینکه زمان آخرین بروزرسانی آنها می باشد که اغلب شامل روز، ماه و سال می باشد.

Type: تگ Type نیز بیانگر نوع محتوای استفاده شده در صفحات می باشد که می تواند شامل انواع مختلف داده همچون Text,Pic,Video باشد که مشخص می کند داده هایی از نوع متن، عکس و فایل ویدیویی در صفحه موجود می باشد.

Language: در قسمت Language در واقع زبان محتوای صفحات را تعیین می کنیم و به موتورهای جستجو می گوئیم مطالب موجود در صفحات وب سایت به چه زبانی می باشند. ضمنا برای صفحاتی که حاوی قسمت های مختلفی با زبان های متفاوت می توانیم بوسیله کاما سایر زبان ها را از زبان اصلی متمایز نماییم و بنا به میزان اهمیت آنها را اولویت نماییم. بطور مثال برای صفحه ای که به زبان های فارسی، انگلیسی و فرانسوی می باشد، باید بدینگونه عمل کنیم: “fa,en,fr”

Subject: این تگ هم می تواند حاوی کلیدواژه اصلی صفحه باشد که باید متناسب و مرتبط با محتوای موجود در صفحه انتخاب گردد، این تک می تواند جانشین تگ کلمات کلیدی وب سایت باشد.

Creator: تگ Creator حاوی و در بردارنده نام نویسنده یا نویسندگان و بطور کلی منتشر کنندگان وب سایت می باشد.

Publisher: تگ Publisher با تگ نویسنده کمی متفاوت بوده و منظور آن نام مؤلف مطالب و مقالات می باشد.

Source: تگ Source بیانگر منبع اصلی مطالب و مقالات منتشر شده در وب سایت در صورتی که از جایی دیگر کپی شده باشند می باشد. گفتنی است، این تگ می تواند اشاره ای به وب سایتی دیگر یا صفحه ای از یک کتاب نماید.