سرویس گوگل ترندز GoogleTrends

سرویس گوگل ترندز GoogleTrends

در این مقاله از سری مقالات درساوب در نظر داریم ابزاری مفید و کارآمد از سری ابزارهای ارائه شده توسط گوگل تحت عنوان گوگل ترندز GoogleTrends را معرفی نموده، همچنین عملکرد و نحوه کار با این سرویس را مورد بررسی قرار دهیم. واژه ترند (Trend) در لغت به معنا و مفهوم روند می‌باشد و ابزار GoogleTrends آماری نسبی از روند و میزان کاهش یا افزایش میل و گرایش کاربران جستجو کننده نسبت به کلید واژه‌ها یا همان کلمات کلیدی جستجو شده در موتور جستجوی گوگل را بهمراه گزارشات کامل در قالب نموداری ارائه می‌دهد.

گوگل ترندز

سرویس گوگل ترندز GoogleTrends چیست

به بیان ساده و گویا سرویس گوگل ترندز ابزاری مفید و کاربردی برای بررسی نسبی میزان جستجوی کلمات کلیدی و عبارت جستجو شده در سطح دنیا می‌باشد که شما هنگام کار با این ابزار قادر خواهید بود چهار پارامتر و متغیر برای بررسی خود انتخاب نمایید و بر حسب آنها جستجوی خود را انجام دهید. اصلی‌ترین هدف سرویس گوگل ترندز بررسی تمایلات جوامع گوناگون و همچنین موارد مورد توجه مناطق مختلف جغرافیایی و اهدافی مانند این که مردم و ساکنان یک منطقه جغرافیایی خاص به عنوان مشتریان هدف یک بازار در حال حاظر به دنبال چه موضوعاتی هستند یا نیازها و دغدغه فعلی آنها چیست؟ در حقیقت ابزار گوگل ترندز فراوانی کلمات و واژگان جستجو شده در یک موضوع خاص را با تفکیک بازه زمانی (روز-ماه-سال) و موقعیت مکانی (شهر-استان-کشور) از حالت‌های مختلف جستجو اعم از جستجوی وب، جستجوی تصویر، جستجوی اخبار، جستجوی خرید و جستجوی ویدیوها در یوتیوب و همچنین در دسته‌های مختلفی مانند (بازی و سرگرمی، هنر و ادبیات، وسایل نقلیه و خودرو، زیبایی وسلامتی، مراجع و کتاب، مالی وبازرگانی، صنعت و تجارت،  الکترونیک و کامپیوتر، غذا و نوشیدنی را به صورت یک نمودار به همراه موضوعات و عبارات جستجو شده مرتبط در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هر بارامکان جستجوی ۵ عبارت همزمان یا ایجاد ۵ گروه که هر گروه شامل ۲۵ عبارت باشد وجود دارد که می‌توان عبارات را در ۵ گروه جا داده و همزمان آنها را با یکدیگر مقایسه نمود. همچنین ابزار گوگل ترندز این قابلیت را داراست که عبارات را از نظر میزان افت و افزایش محبوبیت و گرایش با یکدیگر مقایسه کند وهر کدام را در یک نمودار ترسیم کرده سپس به بررسی روند سیر نزولی یا صعودی هر کدام بپردازد و باید اعتراف نمود که این امکانات کمک شایانی به فعالان حوزه سئو و بهینه سازی وب می‌نماید.

سرویس گوگل ترندز

تاریخچه سرویس گوگل ترندز GoogleTrends

شرکت گوگل سرویس و ابزار گوگل ترندز را حدوداً در سال ۲۰۰۷ میلادی معرفی و ارائه نمود که این سرویس از آن زمان تا کنون فراز و نشیب‌های بسیاری را به نسبت دیگر سرویس‌های گوگل پست سر گذاشته و به عناوین مختلفی تغییر نام داده است. ناگفته نماند در این بین مدتی هم این سرویس غیرفعال بود و مدتی هم برای هفته‌های متوالی به‌روزرسانی نمی‌شد، همچنین چند باری گوگل از اجرای طرح‌هایی به‌ منظور توسعه این سرویس خبر داد که هیچگاه عملی نشد. ولی در هر صورت با توجه به مفید و کاربردی بودن این ابزار در سال‌های اخیر رشد چشم گیری داشته و توسط کاربران زیادی بالاخص وبمستران و فعالان در زمینه سئو مورد استفاده قرار گرفته است، چرا که گوگل ترندز در واقع ابزار و سرویسی کارآمد و حیاتی برای کارشناسان و متخصصان صنعت سئو و بهینه سازی سایت و همچنین وبمسترها و مدیران سایت‌ها می‌باشد که دید بهتری از موقعیت و محبوبیت کلمات کلیدی مورد هدف در وب سایتشان و آنالیز آن ارائه می‌دهد.

سرویس گوگل ترندز

کاربرد گوگل ترندز GoogleTrends در سئو

گوگل ترندز به نوعی تمامی نیازهای طراحان وب، سئو کاران و وبمستران را در زمینه انتخاب و تعیین کلید واژه‌های مناسب نسبت به منطقه جغرافیایی در شهره و کشورهاای مختلف دنیا  برآورده ساخته و آنالیزی گویا و کارآمد از مقایسه آنها ارائه می‌دهد. اگر شما هم یک طراح سایت یا متخصص سئو هستید و در نظر دارید که از یک ابزار سئو برای طراحی کمپین بازاریابی اینترنتی به تنهایی بهره ببرید، این سرویس پیشنهاد مناسبی برای این امر بوده و شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری خواهد نمود. با توجه به اینکه استفاده از موضوعات تازه در محتوا برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار بوده و گوگل نگاهی ویژه به این گونه محتوا دارد این ابزار ایده‌های جالب و جدیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد که با استفاده از آنها موفق به جذب بیشتر ترافیک و لینک بیلدینگ در وب سایت مورد نظر خواهید بود. اگر تاکنون از این سرویس مفید استفاده نکرده‌اید، همین حالا و از طریق این لینک وارد صفحه اصلی ابزار GoogleTrends شوید و از امکانات آن بهره ببرید. سرویس گوگل Trends شامل بخش‌ها و امکانات بسیاری بوده که در صفحه نخست آن امکان دسترسی به آمار و اطلاعات واژگان و عبارات جستجو شده در سطح وب وجود دارد که با مطالعه و بررسی آن خواهید دریافت که کدام یک مورد استقبال عموم قرار گرفته و کاربران شبکه جهانی وب به چه موضوعاتی از خود علاقه نشان داده و چه موضوعاتی در نظر آنان محبوبیت خود را از دست داده است. همچنین می‌توانید موضوعات و مباحث مورد علاقه مردم در سراسر جهان را یافته و مقایسه نمایید. علاوه بر آن گوگل ترندز به شما نشان خواهد داد که کلمات و عبارات مختلف به چه میزان در موتور جستجوی گوگل در بازه‌های زمانی مختلف جستجو شده است. یکی دیگر از امکانات این سرویس بیان نحوه نوشتن صحیح یک عبارت می‌باشد، به‌ طور مثال اختلاف بین عبارت “طراحی می‌کنم” و “طراحی می‌کنم” را بررسی نموده و اینکه آیا  کدام یک از این دو نگارش درجستجوی کاربران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی امکان وارد نمودن همزمان چند واژه بطوریکه توسط کاما از هم جدا شوند و مقایسه آنها با یکدیگر وجود دارد که در این صورت گوگل ترندز نتیجه مقایسه را در نموداری نمایش خواهد داد. البته باید به این نکته توجه داشت که آمار و اطلاعات ارائه شده کاملاً نسبی بوده بطوریکه گوگل در این لینک دقیقاً به این موضوع اشاره نموده که اطلاعات نمایش داده شده در واقع آماری غیر مطلق بوده و اعداد و ارقام آن تا حدودی نرمال سازی شده است.

حتما بخوانید  بزرگترین کلاهبرداری قرن توسط شرکت اینتل
گروه طراحی سایت درساوب طراح و مجری انواع وب سایت اینترنتی